Wat zijn tips / handigheidjes bij het leggen van laminaat?

Kan iedereen dit doen?

Wat heb je allemaal nodig, behalve het laminaat?

Zijn er nog algemene tips / wijsheden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Iedereen kan het doen (heb het zelf ook gedaan) Maar het is wel handig om eerst een beginnetje te doen met een ervaren iemand.

Je moet er goed op letten dat de pakken laminaat al zo'n 48 voor het leggen op kamertemperatuur liggen. Dus niet in de schuur.

Controleer voor het leggen of de deur na het leggen nog normaal open kan! (even een stukje laminaat en ondervloer er onder) Anders eerst de deur er uit halen.

Gebruik de stukken laminaat uit verschillende pakken door elkaar. Er kan wat kleurverschil in zitten.

Zorg dat er in elk geval 10 mm ruimte zit tussen het laminaat en de muur omdat het dan ruimte heeft om uit te zetten bij warmte.

Alles dubbel meten voor je gaat zagen, en zorg dat je de goede materialen hebt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Oja, belangrijk is natuurlijk om het laminaat in wildverband te leggen. Ook de ondervloer in wildverband leggen (niet gelijk met het laminaat)

Het is het mooiste om het laminaat in de lengterichting naar de lichtinval toe te leggen

Gebruik een dampwerende folie.

Toegevoegd na 12 minuten:
Die dampwerende folie komt eerst, dan de ondervloer (van die groene platen) en dan het laminaat.
De folie plak je met speciale tape vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En aan watvoor materialen moet ik dan denken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg voor een decoupeerzaag, een slagijzer en een slagblokje met rubberen hamer. Een winkelhaak,
meetlint en een potlood om af te tekenen. Leg alles klaar zodat je niet de helft van de tijd op zoek bent naar spullen. Teken alles goed af op het laminaat (denk aan radiatorbuizen e.d.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en vergeet niet de kleine houtjes te gebruiken die als het goed is bij het laminaat zitten. Die steek je tussen de muur en het laminaat. Dan heb je overal evenveel afstand van de muur.
Als je die niet gebruikt, verschuift het steeds als je het laminaat vast tikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan heb je nog ruimte voor de plint(!)

Andere antwoorden (9)

Een extra advies erbij is, pak een paar stukjes restafval van de laminaat, die kan je dan tegen de kant leggen, als tussenruimte tussen de muur en het te leggen laminaat, dan heb je rondom namelijk 1 vaste maat, en die stukjes kan je makkelijk over de gehele lengte gebruiken.
Vergeet niet eerst de isolatie te leggen...;-)
Makkelijkste is, mocht je niemand met ervaring hebben, te beginnen bij de muur die geen deuren bevat, en dan van daaruit beginnen te werken.

Toegevoegd na 2 minuten:
ervan uitgaande dat deze muur over de hele lengte recht is, dat werkt het makkelijkste, en mocht dat niet het geval zijn, pak dan de muur die in ieder geval de de langste ononderbroken lengte heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle bouwmarkten verkopen setjes met handige hulpmiddelen om het laminaat netjes te kunnen leggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tips over het leggen van laminaat zijn te verkrijgen bij de meeste bouwmarkten.

Ik vond deze op internet, een aardige om te lezen.

http://www.kwantum.nl/Klantenservice/Alles-over-vloerbedekking/Laminaat-leggen

Toegevoegd na 4 minuten:
En deze is ook wel leuk om te lezen.

http://www.klusopedia.nl/klussen/Laminaat_leggen

Toegevoegd na 8 minuten:
en nog eens 7 tips;

http://www.laminaatleggen.com/zelfleggen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals eerder gezegd: Koop een laminaat leg setjes.

Andere tips:
- De laminaat snij machines van de bouwmarkt ruineren een kant van je laminaat. Beter een scherpe decoupeerzaag & werkbank gebruiken
- Bij klemmen van laminaat om te zagen een rest stukje laminaat tussen de klem en je goede laminaat; Dit voorkomt krassen
- Rustig werken; Niet haasten; Dan gaat het mis
- Bij het aanslaan: Zorg voor een paar randjes die je over de aan te slaan plank kan zetten; Zo sla je de messing/groef verbinding niet kapot (De slagblokjes die je bij de bouwmarkt koopt beschermen vaan niet voldoende (!))
- Plaats 2 wigjes in elkaar gedrukt tussen muur & laminaat om de ruimte open te houden, in plaats van latjes ed: Bij aanslaan komt er spanning op te staan. Wigjes kan je weer uit elkaar schuiven, en hebben dan minder ruinte nodig -> Je krijgt ze er uit zonder je muur kapot te maken.
- Gebruik een scherp zaagje in je decoupeerzaag; Er zijn speciale laminaat zaagjes. Splintert het erg? Dan de te zagen snede eerst met schilderstape afplakken en door het tape zagen; Splintert veel minder. Ook: Langzaam zagen leid tot mooiere snede
- Zorg voor 5-10% meer laminaat dan je aan opopervlak hebt. Anders blijf je met een tekort zitten wegens verlies
- Het afgezaagde einde is het begin van de volgende baan
- Als je de hoek om moet: Kijk goed welke kant je op moet werken om ook om de hoek te kunnen leggen (Laminaat legt maar een kant op goed; De andere kant op leggen gaat lastig; De zijde van het laminaat waar je de binnenkant ziet is de kant die je op werkt
- Overweeg om kozijnen in te korten: Je kan dan je laminaat ONDER het kozijn steken, en je hebt veel minder werk bij het leggen van plinten
- Hou een cm ruimte van de muur
- Zorg voor een figuurzaagje om gaten voor verwarminsbuizen ed uit te zagen
- Leg eerst de banen. Ga dan de banen exact goed leggen. Check regelmatig of je vloer niet verschoven is. In het begin kan je het aanslaan het beste doen als er een tweede persoon op het gelegde gaat staan, om schuiven tegen te gaan

Je kan iemand vragen die het eerder heeft gedaan. Maar uiteindelijk is het niet moeilijk. Heb je een beetje rechterhanden dan wijst eea zichzelf. Gewoon beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb laatst zo'n laminaatsnijder gebruikt. Dat heeft me heel veel tijd gescheeld. De snedes zijn niet zo mooi, maar daar komt toch een plint overheen.
bamibal
13 jaar geleden
In onderstaand filmpje wordt het allemaal haarfijn uitgelegd. Het is goed te doen, maar neem er de tijd voor! Zo simpel als het er op de filmpjes uitziet is het in de werkelijkheid natuurlijk nooit, tenzij je het dagelijks doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je Gerrie ook huren bij de Karwei? :)
Laminaat is door iedereen met een beetje geduld en het goede gereedschap prima te plaatsen.

Quote komt onderstaande bron.
Zie dat ook voor stap voor stap uitleg en tips.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb kliklaminaat van de Gamma gelegd. Geen gereedschap nodig dan een zaag en duimstok. Prachtig naadloos resultaat. Verder zit er een duidelijke handleiding bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen kan dat, en moeilijk is het niet.
Het is handig dat je zeker met 2 man bent.
Als je klik laminaat gebruikt (tegenwoordig heb je het bijna alleen maar) klik je de kopse kanten in elkaar over de hele breedte die wilt leggen en vervolgens klik je de hele strook laminaat in de andere strook. Je hoeft niet met een stukje slagijzer zoals op de foto bij de andere antwoord in elkaar te slaan, en zeker ook niet aangeraden om dat te doen want je maakt de mes en groef flink kapot waardoor je laminaatvloer niet goed meer zit en in de loop van tijd kieren ontstaan.
Gebruik alleen een slagijzer om de kiertjes die je bij het leggen niet goed tegen de andere strook laminaat kan krijgen en sla er zachtjes tegen aan.
Laminaat is er kwetsbaar.