Heb ik recht op retournering van mijn aanbetaling als de kmstand van die auto onlogisch is?

Zaterdagmiddag ben ik naar een garage gegaan en heb ik €500 aanbetaald aan een auto die ik interessant vond.
Toen ik thuis was heb ik alles geregeld (verzekering etc.) en heb ik in de RDW app het kenteken nagetrokken.
Het oordeel bij de kilometerteller was "Onlogisch".
Zondag waren ze gesloten, dus maandag teruggebeld dat ik de koop wil annuleren.
Het bedrijf zegt dat ze een verzoek hebben ingediend bij de RDW om dit aan te passen omdat ze bij de APK een tikfout hebben gemaakt.
Ze zeggen ook de kilometerstanden op papier te hebben.
Na contact met het RDW komt er een tegensprekende reactie van het RDW.
Die zeggen geen aanvraag gehad te hebben en dat de kilometerstand inderdaad onlogisch is.

Mijn vraag is of ik recht heb om de aanbetaling terug te krijgen en of ik dat recht ook heb als de RDW het oordeel aanpast.

Picture for question
jc54
2 weken geleden
Je kunt de kilometerstand van de auto vergelijken met die op het A.P.K. formulier, dan zie je of deze inderdaad "onlogisch" afwijkt. In dat geval kun je de koop ongedaan maken en je aanbetaling terug eisen.
Inekez1
2 weken geleden
Alleen een onlogische km-stand geeft geen recht op ontbinding van de koop. Als de auto is verkocht met een lagere km-stand dan dat er werkelijk mee gereden is, wordt het een ander verhaal. Onlogische km wil niet altijd zeggen dat de teller is teruggezet. In welk jaar zou die 'fout' zijn gemaakt? Is dat geloofwaardig? Bijvoorbeeld als de auto 5 jaar van 1 eigenaar was die elk jaar ongeveer 30.000 km rijdt, in 1 jaar ineens -70.000 rijdt (of noteert) en het jaar daarna 130.000 km, dan is duidelijk dat er sprake is van een typfout. Maar gaat de stand eenmalig omlaag en blijft die daarna laag, dan duidt dat eerder op een teruggedraaide teller. Daarbij heb je zelf als koper ook een onderzoeksplicht voordat je een tweedehands auto koopt. Dat geldt met name voor zaken die je als leek vrij eenvoudig moet kunnen zien of opzoeken. Je had ook naast de auto je telefoon kunnen pakken om even snel, gratis, online te checken of de km-stand klopt en of er de afgelopen jaren schade is gerepareerd.

Geef als eerste antwoord