Moet ik het volledige aankoopbedrag terugbetalen na het zoekraken van de zending?

Goedemiddag,

Ik heb iets via Marktplaats verkocht. Het pakket is kwjjtgeraakt door PostNL. PostNL gaat dit onderzoeken en geeft aan 3 werkdagen nodig te hebben.

De koper eist het volledig betaalde bedrag terug. Ik ben het hier niet mee eens en heb aangeboden 50% van het betaalde bedrag terug te willen betalen omdat wij allebei slachtoffers zijn van PostNL.

Hier gaat ze niet mee akkoord, en ze wil verdere stappen ondernemen.
Ik heb contact gehad met een jurist in mijn familie en die geeft aan dat ik in mijn recht sta en niets hoef terug te betalen. Wat nu?

ronron1212
7 maanden geleden
wacht even het onderzoek af.
tinus1969
7 maanden geleden
Eerst geld ontvangen en dan zeggen dat t pakket is kwijtgeraakt. Klinkt als scam…
TurfGraver
7 maanden geleden
De koper kan hier toch helemaal niets aan doen.
De verkoper is verantwoordelijk voor verzenden.
Als pakket inderdaad zoek (weg) is dan kan verzender kijken of er bij postbedrijf iets te halen is.
Ik zou als koper natuurlijk dan ook al mijn geld terug willen.
Pieterke
7 maanden geleden
De koper heeft gelijk. Jij bent als verkoper verantwoordelijk. Ik zou ook het hele bedrag terug willen hebben. Dit is nou eenmaal het risico van via Marktplaats verkopen.
Inekez1
7 maanden geleden
Als er niet van te voren onderling is afgesproken dat het risico van verzenden bij de koper ligt, dan ligt het risico automatisch bij de verkoper. In dit geval zou ik eerst die 3 dagen even afwachten. Als het pakket boven water komt en alsnog bij de koper wordt bezorgd, zou die daarna het geld nogmaals moeten overmaken aan verkoper... Marktplaats heeft een eigen betaalfunctie. De koper maakt het bedrag over naar een derdenrekening en pas na ontvangst van het pakket wordt dat bedrag overgemaakt naar de verkoper. Wordt het pakket nooit bezorgd bij de koper, dan krijgt die het geld weer terug. Ook dan ligt dus het risico bij de verkoper en niet bij de koper. De verkoper is ook degene die het pakketje inpakt en dichtplakt. Als dat niet goed gebeurt, kan dat reden zijn waarom het pakket ergens in een machine is blijven hangen of nu onder een transportband ligt.
SingingCoyote13
7 maanden geleden
Het pakket is kwjjtgeraakt door PostNL
het pakket was laatst in handen van PostNL
wie heeft het pakket het laatst gezien ?
PostNL
wie heeft het verloren ?
PostNL
de antwoorden zijn toch duidelijk.
miljoenbedrijf PostNL is aansprakelijk lijkt mij
ze kunnen makkelijk wel de onkosten vergoeden niet ?

Antwoorden (2)

Volgens mij is de verkoper verantwoordelijk voor de verzending.
De koper staat in zijn recht om het bedrag terug te vorderen.
7 maanden geleden
Inekez1
7 maanden geleden
Verkoper is verantwoordelijk voor verzending, tenzij er duidelijk van te voren is afgesproken dat het risico (pakket kwijt of beschadigd) bij de koper ligt. Dat is een veel voorkomend zinnetje op marktplaats. Is er niets besproken over het risico van verzenden, dan is het risico inderdaad voor de afzender dus de verkoper. Die kan er voor kiezen het pakket verzekerd te verzenden, zodat PostNL de waarde terugbetaalt aan de afzender mocht het pakket kwijt raken.
SingingCoyote13
7 maanden geleden
wat bedoel je. lijkt mij dat postnl gewoon aansprakelijk is voor alle verlies/schade. PostNL is de verzender, en dus die kan volgens jou nooit aansprakelijk worden geacht ? ze waren anders wel de laatsten die het pakket in handen hebben gehad. en dan zijn ze niet aansprakelijk ?? verkoper of koper zijn idem slachtoffer hiervan en een miljoenen bedrijf als PostNL kan zeker geen fouten maken of niet aansprakelijk worden gesteld ? rare wereld hier.
erotisi
7 maanden geleden
U kunt een schadevergoeding krijgen als u aan de volgende voorwaarden voldoet: U heeft het poststuk verstuurd met de universele postdienst (UPD). In Nederland is dat PostNL. Bij verlies of schade door een andere pakketdienst, moet u uw klacht daar melden.
U bent de verzender.
U heeft het poststuk aangetekend, met spoed of met verzekerservice verzonden.
Koop je iets via Marktplaats? Dan koop je waarschijnlijk een tweedehands product van een particulier. Je hebt dan minder rechten dan wanneer je bij een webshop koopt. Bij particulieren geldt het consumentenrecht niet.

Check de advertentie
Raakt het pakket zoek, dan hangen je rechten af van wat er staat in de advertentietekst. Staat daarin dat de verkoper het product verzendt of bezorgt, dan draagt die het risico. Als het pakket zoekraakt, moet de verkoper het koopbedrag teruggeven of het product opnieuw verzenden.

Vermeldt de advertentie dat je het artikel moet ophalen? En vraag je als koper toch om het op te sturen? Dan is dit voor eigen risico.

Let op: bij professioneel handelende particulieren of bedrijven die verkopen via Marktplaats geldt het consumentenrecht wél.
7 maanden geleden