Kan je vervoer en reiskosten verhalen bij de verkoper als het product defect is?

Mijn is vraag is of het mogelijk is om de vervoerkosten of reiskosten die je gemaakt hebt te verhalen bij de verkoper omdat je terug moet omdat het product defect is? Ik lees hier niets van terug op internet.
Blijkbaar is het heel normaal dat dit zo gaat. Helemaal niemand hoor je hierover.

TurfGraver
een jaar geleden
Nee. De verkoper kan toch niet weten waar jij vandaan komt?
Ook de keuze van vervoer is jou keuze en niet die van de verkoper.
Vortexxx
een jaar geleden
Nee, dat kun je niet verhalen, je kunt wel claimen dat je in de USA woont en je vliegticket vergoed wil zien, ik chargeer nu een beetje, maar je begrijpt waar dit heengaat als reiskosten wel vergoed werden bij een defect.
Inekez1
een jaar geleden
Als je een product via internet bestelt en het is defect, dan heb je recht op gratis terugsturen. De verzendkosten (of bij grote artikelen de transportkosten) komen dan voor rekening van de verkoper. Heb je grote meubels of apparatuur gekocht in een fysieke winkel, neem dan contact op met de verkoper als er iets stuk is dat volgens jou onder garantie valt. De verkoper kan dan een reparateur sturen die bij jou thuis komt, zodat je niet zelf met de spullen hoeft te slepen. Indien nodig worden de spullen daarna alsnog opgehaald op kosten van de verkoper. Voor alle overige items, die je ook zelf met eigen vervoer (auto/fiets/scooter of OV) bij de winkel hebt gekocht, moet je zelf op eigen kosten terug als er iets mis is. Voor de meeste zaken zal gelden dat je daar niet (veel) extra kosten voor hoeft te maken, omdat het in de buurt is waar je woont en/of waar je ook je wekelijkse boodschappen doet.
Inekez1
een jaar geleden
... vervolg ... Voor exclusieve items die alleen in een bepaalde stad te krijgen zijn en je relatief veel kosten moet maken, kun je met de verkoper overleggen wat te doen. Het product opsturen is dan meestal veel goedkoper dan zelf naar de winkel gaan. Volgens de wet moet de verkoper zorgen dat je defecte product wordt vervangen of wordt gerepareerd zonder dat de consument (jij dus) daar veel overlast of veel kosten van hebt. Dat betekent dus niet dat je er als consument helemaal niets zelf aan hoeft te betalen. Ben je van mening dat je onredelijke kosten moet maken omdat het product defect is, neem dan hierover vooraf (!) contact op met de verkoper. Proberen achteraf reiskosten terug te vragen kan altijd, maar de verkoper is daar dus niet tot verplicht.
Quidplura
een jaar geleden
Het hangt er ook nog een beetje vanaf of de verkoper een bedrijf is of dat je het via Marktplaats oid hebt gekocht.

Geef als eerste antwoord