Is een garantie op een andere naam geldig?

Als ik een tweedehands toestel, in dit geval een fototoestel, koop en de garantie is nog niet verstreken, kan ik daar dan nog gebruik van maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Garantie is een soort ‘extraatje’ als aanvulling op je wettelijke rechten. Het voordeel is de koper tijdens de verkopers/fabrieksgarantieperiode niet hoeft te bewijzen dat hij het artikel op de juiste manier heeft gebruikt. Een verkoper/fabrikant is niet verplicht fabrieksgarantie aan te bieden. Daarom kan hij zelf de garantievoorwaarden bepalen. Die voorwaarden kunnen echter nooit afbreuk doen aan de wettelijke rechten van de koper. En de wettelijke garantie blijft verbonden aan het product, dus ook voor de tweedehands koper. Een tweedehands koper kan de verkoper dus ook aanspreken, niet op grond van de verkopers/fabrieksgarantie, maar op grond van de wettelijke garantie. Wel zal het voor de tweedehands koper moeilijker zijn de verwachtingen die hij van het artikel mag hebben te onderbouwen en zal het lastiger te bewijzen zijn dat hij het artikel niet verkeerd heeft gebruikt (je weet immers niet wat voorgaande eigenaars ermee hebben gedaan).
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Soms is garantie overdraagbaar en soms niet. Dan moet je die garantievoorwaarden lezen.