Kan ik een fiets terugbrengen bij fietshandel als blijkt dat hij veel mankementen heeft?

De ketting valt er steeds af, het stuur zit niet vast etc. wat voor rechten heb je als consument?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.1K

Het beste antwoord

de ketting kan je strakker zetten en een stuur kan je vastdraaien.

een nieuwe fiets hoort deze 'mankementen' niet te hebben maar het kan zowel bij een nieuwe fiets als bij een 2e hands fiets voorkomen.

als je zelf de euveltjes niet wil of kan verhelpen is het verstandig om terug te gaan naar de winkel waar je de fiets hebt gekocht.
ook op 2ehandsjes zit er vaak garantie (niet zo lang, maar toch)

als je moeilijk gaat doen omdat je de fiets terug wil brengen en voet bij stuk houdt zal men niet meewerken.
de leverancier moet namelijk de kans krijgen om de euveltjes op te lossen zodat de fiets alsnog deugdelijk is.

is dit buiten de garantie kan je het op een schappelijke manier spelen:
ga op een dag/tijd terug waarop de fietsenwinkel goed bezocht is, en leg het 'probleem' voor. vraag of ze er even naar willen kijken, en zeg dat je het jammer vind omdat je had gedacht een goede fiets aangeschaft te hebben.

grote kans dat ze het even voor je fixen, ook als ze het in feite niet meer verplicht zijn als de garantie verlopen is, of er geen garantie gegeven is op de fiets.

beginnen over rechten, plichten en eisen levert meestal niet veel op als je het niet eerst op een schappelijke manier probeert. de leverancier weet vaak heel goed wat de rechten en plichten zijn, en laat zich niets afdwingen als zaken die hier buiten vallen simpelweg opgelegd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als het een nieuwe fiets is kun je gewoon terug gaan en wordt dat gerepareerd. Als het een oude fiets is die je hebt gekocht ligt het aa de voorwaarde waaronder je hem hebt gekocht.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom een -?
Dit is een goed antwoord.
Je hebt recht op garantie. Een ketting afstellen en een stuur vastzetten kun je overigens makkelijk zelf...
Duidelijk een ondeugdelijk product. Als jij op een drukke winkelmiddag (morgen ofzo) al lopend met de fiets aan de hand die zaak binnenloopt, en wat stennis maakt, is die fiets zo gemaakt! In dit geval is het recht van de consument dat hij een deugdelijk product mag verwachten. Ik ga er wel van uit dat die fiets niet 2 jaar geleden daar gekocht is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
waarom moet je direct stennis maken en niet eerst gewoon even praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je, als je het winkelpersoneel op een druk moment chagrijnig maakt vergroot dat je kansen...niet! Sorry hoor, maar dan zet je de fiets naar achter en kan de klant op een ander moment terug komen. Als je op een rustig moment komt waar ze de tijd voor je kunnen nemen repareren ze het vaak waar je bij staat.
Bovendien heeft dit niets met ondeugdelijk te maken. Hij moet enkel de ketting stellen (stukje eruit, zit hij strakker) en even wat schroefjes aandraaien. Wanneer een fiets nieuw binnenkomt moet dit eigenlijk altijd nog gebeuren, maar het is inderdaad slordig dat dit nog niet (goed) is gebeurd.
hangt ervan af hoelang je de fiets al hebt?
het eerste halfjaar kan je terug, en tenzij het duidelijk misbruik van jouw kant was, moet je de fietsenmaker in de gelegenheid stellen je fiets gratis te repareren.
als het na diverse reparaties nog niet werkt, kan je een nieuwe fiets eisen.

na dat half jaar moet je kunnen aantonen dat het een fout was die er al in zat.
11 jaar geleden
Afhankelijk van of het een nieuwe fiets of een 2e handse is en de datum waarop je de fiets hebt gekocht, kan dat.

Als je een fiets koopt bij een fietshandelaar mag je verwachten dat alles vast zit en goed werkt. Meestal kijk je eerst naar de fiets en maak je een proefrit. Dan bepaal je of je hem wil ja of nee. Als alles vast zit en je koopt hem, waarna binnen een maand al dingen los beginnen te raken, mag je zeker terug gaan, alleen heb je geen rechten als je geen garantie met garantiebewijs hebt. Wel is het zo dat de meeste handelaren daar niet moeilijk over doen en het even voor je vastzetten of zelfs vernieuwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een fietsketting moet zo af en toe bijgesteld worden, omdat hij door gebruik uit rekt en daardoor langer wordt.
Een loszittend stuur, kan je simpel weer met een sleutel weer aandraaien.
Een zadel moet je soms bijstellen.
Een zachte band moet je oppompen.
Een kapot fietslampje vervangen.

Hoewel lastig, zijn het geen echte mankamenten, maar vallen ze onder onderhoud, kan je het niet zelf, ga dan even bij die fietshandel langs, of vraag iemand om het even voor je te stellen.
Nog beter, probeer je er in te verdiepen, dan kan je dat de volgende keer zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En is het in de toekomst kosten besparend.+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U heeft helemaal gelijk, dit Zijn allemaal onderhouds punten.
Tevens is het zo dat bij een nieuwe fiets vaak aangegeven wordt dat u binnen 1-3 maanden terug moet komen voor een eerste servicebeurt.
Onderhouds gevoelige onderdelen zijn:
De wielen( deze moeten na 1 maand opnieuw gespennen worden omdat deze door gebruik wat speling kunnen veroorzaken) Zoals u al aangaf de ketting,
Deze rekt en zal dus minder op spanning komen te staan met gevolg dat de ketting slap hangt en sneller slijt. Teven is het niet onmogelijk wat er hier en daar een schroefje los trilt of lost komt te zitten. Al met al kan dit net zo goed voor een tweedehands fiets gebeuren omdat hier vaak nieuwe onderdelen op geplaats worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eef, ik proef hier een beetje, wat ik niet weet, hoef ik ook niet te leren, de fiets heeft gewoon mankementen, daar heb ik niet voor betaald. jb86 juist dat bedoel ik, bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je zelf kunt,,hoef je niet te laten doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eef dat lijkt er hier niet in te zitten, anders was de vraag niet zo gesteld. ;-)
Als je geen garantie hebt op je fiets zijn ze niet verplicht je fiets te ruilen/repareren.
Sommige winkels zullen dit wel doen andere niet.
Heb je wel garantie, dan zijn ze verplicht je fiets te repareren, geld terug te geven of in te ruilen.

In principe zijn er geen plichten voor een fietsverkoper waar hij zich aan moet houden, rechten heb je dus ook niet, afgezien garantie, het is aan jezelf om vantevoren na te checken of het product wel naar jou wens voldoet.

Bovendien kun je in de winkel al fietsen vanaf €50,- kopen, maar meestal zijn ze dan nog geen €50,- waard en zijn ze na een maandje of twee al ver erdoorheen.
Ik heb ooit een goedkope moantainbike gekocht, na een paar ronde's afgelegd te hebben begon het frame al te buigen, wat bleek, geen garantie, dus ik kon hem weggooien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zo'n fiets heb ik ook ooit gekocht, hij koste niet veel, maar het was ook niet veel.
De fiets wilde constant maar links af en zwabberde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is ook nog zoiets als wettelijke garantie.
Je hebt het recht op een deugdelijk produkt.
Dat ligt er maar aan wanneeer je die fiets gekocht hebt.
Hoe oud is die fiets?
Wanneer zijn de mankementen aan het licht gekomen?

Er wordt in diverse antwoorden gesproken over wel of geen garantie, maar veel mensen vergeten dat er ook nog
zoiets is als wettelijke garantie.

Je hebt recht op een deugdelijk produkt.
Hoe lang een product mee moet gaan, hangt natuurlijk af van het soort product.

Een product voldoet niet aan de verwachtingen, en is dus ondeugdelijk als het product niet goed is. Maar niet alle problemen maken een product ondeugdelijk. Bijvoorbeeld als een product is versleten, is het niet ondeugdelijk. Dat hoort er bij.

Lees er hier meer over:

http://www.consuwijzer.nl/thema/garantie?gclid=CNyww8mXtrICFUWS3godg1EAVQ
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je kunt hem terugbrengen, maar of je geld terug krijgt is een tweede. De fietsenhandel zal proberen om de mankementen te herstellen, maar als er zeer veel mankementen zijn, dan is er echt recht op teruggave van de aankoopsom binnen een redelijke termijn na aankoop. Die voor details in de andere antwoorden wat te nog eenvoudig te herstellen mankementen zijn.