Welke rechten heb je wettelijk tot het retourneren van 'ondergoed' (afslankbroek), gekocht via internet (ongedragen en in originele verpakking).?

Ik heb laatstelijk een afslankbroek online gekocht. Deze heb ik geprobeert te passen, maar de maat was zo onrealistisch dat hij bij wijze van nog niet over mijn kuiten heen ging. Vervolgens heb ik hem weer netjes opgevouwen en in de originele verpakking.
Vervolgens heb ik heb ik op eigen kosten geretourneerd.
Nu geeft het bedrijf aan geen ondergoed retour te nemen en hiervoor moet ik hun retour policy raadplegen. Inderdaad staat hier aangegeven dat ze geen artikelen van persoonlijke aard retour nemen als: ondergoed en epilatoren.
Ten eerste is een afslankbroek naar mijn idee niet echt ondergoed en zal niemand dit dragen zonder iets eronder?
En ten tweede heb je als consument volgens mij wettelijk het recht tot retourneren van dergelijke producten als zij onbeschadigd en ongebruikt (eventueel in originele verpakking) zijn.

Wat kan ik hiermee en heeft iemand voor mij de regels op zwart en wit?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Dit is een interessante case omdat je het artikel online hebt gekocht en dus niet vooraf kunt zien of het is wat je ervan verwacht. Je hebt als consument zelfs meer rechten dan wanneer je het artikel in de winkel koopt.

Dit recht geldt niet voor alle zaken, bijvoorbeeld voor CD's waarvan de zegels verbroken zijn, bederfelijke waar of op maat gemaakte producten. Ondergoed wordt niet expliciet genoemd als goederen die uitgesloten zijn van herroepingsrecht (retourneren).

In eerste instantie zou ik een brief schrijven aan de leverancier waarin je aangeeft dat het ten eerste niet om ondergoed gaat en ten tweede je bij een online aankoop niet kunt zien of het product is wat je ervan verwacht.

Je kunt ze wijzen op de wettelijke voorwaarden en aangeven dat je dit bijvoorbeeld aan gaat kaarten bij consumentenprogramma's of organisaties zoals Radar, Kassa of de consumentenbond.

bijgaand enkele links met meer informatie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zo mogen ze ook geen epilatoren weigeren terug te nemen als die niet gebruikt zijn. Je mag het product alleen niet proberen, hoewel sommige winkeliers hier ook niet moeilijk over doen. Het is altijd goed om voor de koop naar de algemene voorwaarden te kijken. Je leest dan ook snel genoeg of ze erg moeilijk gaan doen. Je recht hebben is namelijk wat anders dan je recht krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In uw situatie heeft u te maken met consumentenrecht. U heeft ten alle tijde recht op retourneren van het product binnen zeven dagen na aankoop. Na deze periode zijn de algemene voorwaarden van het bedrijf leidend met dien verstande dat zij niet in strijd mogen zijn met wetgeving. Het bedrijf dient deze voorwaarden u wel bij de verkoop van het product ter inzage te stellen.