Waarom moet je bij sommige spaanse supermarkten een minimum bedrag uitgeven?

Ik was vorig jaar september in Barcelona en toen vroeg ik me dit al af. Het is ook geen standaard bedrag. Sommigen vragen 3€ maar ik was ook in een supermarkt waar ze om minimaal 5) vroegen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Winkels
3.1K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wellicht Ivm pinnen.
Pinnen is duur voor de winkelier en als iedereen voor kleine boodschappen dus voor bijna niets wil pinnen is het niet rendabel. Mogelijk is dat de reden.
LeonardN
4 jaar geleden
Giswerk (dus geen antwoord:)
Niet alleen als je pint, maar ook als je niet pint neem je met 1 (of weinig) items toch "veel" kassatijd in beslag. Heel veel winst wordt er niet gemaakt op 1 product, dus het kan wellicht zo zijn dat je met 1 euro aan product meer kost dan oplevert.
SentWierda
4 jaar geleden
De reactie van LeonardN klinkt plausibel. Maar er zullen heus ook wel momenten zijn dat er geen enkele klant bij de kassa staat en dan is elke euro omzet meegenomen.
Zou het een slimme marketingtruc kunnen zijn? Je wilt drie bananen kopen (3 x 35 cent) maar wordt daarin gedwarsboomd: je wordt gedwongen minimaal drie euro uit te geven... Dan ga je behalve de bananen ook nog iets kopen dat je zonder deze 'dwang' niet zou hebben gekocht.

Het beste antwoord

Een slimme marketingtruc om de omzet te stimuleren. Als er veel klanten zijn die een zeer laag bedrag besteden (bijvoorbeeld één banaan of één broodje; veelal zijn dit scholieren of toeristen) dan worden die op deze manier gedwongen om 'bij te kopen' tot boven het minimumbedrag.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Graag een link ter ondersteuning dit is meer een gedachte of idee geen antwoord
SentWierda
4 jaar geleden
@ronron1212. Eenieder die in een supermarkt komt kan constateren dat het verkoopsysteem is gebaseerd op vergroting van de omzet. Daar is geen Wikipedia-ondersteuning voor nodig.
Voor supermarkten is bij onlineaankopen (vele links) het hanteren van een minimumomzet van groot belang: er wordt mee aan de weg getimmerd. De minimumbedragen zijn meestal 25 of 50 euro. Bij een lager bedrag betaal je meer bezorgkosten dan bij een hoger bedrag (= omzetstimulering oftewel ook 'een slimme marketingtruc''). En ook het bezorgtijdstip is van belang: op een 'rustige' woensdag betaal je maar een fractie van de bezorgkosten op de 'drukke' zaterdag.
Los hiervan: ondanks minimumbedragen en bezorgkosten is de onlineverkoop voor supermarkten een verliespost.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, maar is dit wettelijk toegestaan of is er rondom supermarkten geen duidelijke regelgeving hiervoor in Spanje?
SentWierda
4 jaar geleden
Een supermarkt is vrij om te verkopen aan wie hij wil: bijvoorbeeld aan beschonken klanten kan de verkoop van bier worden geweigerd. En de supermarkt kan ook zelf regels vaststellen, bijvoorbeeld dat bankbiljetten van meer dan 50 euro worden geweigerd.
Als een supermarkt een minimumbedrag vaststelt, is de klant vrij naar een andere supermarkt te gaan die wellicht wel dat kleine beetje omzet op prijs stelt.
ronron1212
4 jaar geleden
Dat bezorgen geld kost is logisch en dat daar een bezorg grote bij hoort ook maar dat is nog steeds geen echte verklaring van je antwoord. Het een heeft niets met het ander te maken verkopen in de winkel of bezorgen @SentWierda
LeonardN
4 jaar geleden
-Min Hoewel iedereen weet dat een supermarkt op meer omzet/winst uit is, is dit nog steeds een gok. Een "educated guess"wellicht, immers de kans dat dit antwoord klopt of iig deels klopt is hoog in mijn opinie. MAAR wat je doet is een zelfverzonnen redenatie als waarheid poneren. ZONDER dat je aangeeft in je antwoord dat je dit zelf verzonnen hebt. Niemand zou er raar van opkijken als dit werkelijk de reden was, maar toch is en het blijft dit een reactie en zeker geen antwoord zolang je niet met een statement kan komen van een supermarktketen oid.
SimonV
4 jaar geleden
Misschien dat een winkeltje ergens zo werkt, maar ik heb wereldwijd geen supermarktketen kunnen vinden die op deze klantonvriendelijke manier te werk gaat.
SentWierda
4 jaar geleden
@SimonV en LeonardN. Er is een relatie tussen omzet genereren en geld verdienen. Van een erg kleine omzet kan een Spaanse supermarkteigenaar niet leven. Hij wil graag verdienen aan zijn klanten.
In Spanje, evenals in vele andere landen, is contant betalen de norm.
Het probleem is dat in Spanje pinnen en creditcards niet de norm is maar een kostenpost bij (te) kleine bedragen: de supermarkteigenaar legt er dan geld op toe. Om de omzet op te schroeven en daardoor toch winst te kunnen maken hebben veel Spaanse supermarkten een minimumbedrag ingesteld voor pinnen en creditcards. Diverse Nederlandstalige Spaanse websites leggen dit uit aan toeristen: niet alleen supermarkten maar ook restaurants kunnen minimumbedragen hanteren.
Ik heb het vermoeden dat de vraagsteller niet contant wilde betalen maar wilde pinnen en daardoor tegen het probleem van het minimumbedrag opliep.
LeonardN
4 jaar geleden
"Er is een relatie tussen omzet genereren en geld verdienen. Van een erg kleine omzet kan .... niet leven. Hij wil graag verdienen aan zijn klanten."
Eens, niemand die dat tegenspreekt, het geeft echter geen garantie dat je antwoord daarom juist is. "In Spanje, evenals in vele andere landen, is contant betalen de norm."
Geen idee, ik zie niet welke invloed dat heeft op het waar zijn van je antwoord. "Om de omzet op te schroeven en daardoor toch winst te kunnen maken hebben veel Spaanse supermarkten een minimumbedrag ingesteld voor pinnen en creditcards."
Dat is nieuwe informatie. Je zegt daar niets over in je antwoord. Lijkt meer op de gok van Jodokus52. "Diverse Nederlandstalige Spaanse websites leggen dit uit aan toeristen: niet alleen supermarkten .... minimumbedragen hanteren."
"Ah, dus je hebt een keur van bronnen die of je antwoord of je nieuwe verhaal kunnen versterken... laat maar komen die bronnen. "Ik heb het vermoeden dat ...."
@Vrager
Kan je dit vermoeden bevestigen?
SentWierda
4 jaar geleden
@LeonardN. Contant betalen is de norm in Spanje. En niet alleen daar, ook in een land als Duitsland.
Pinnen in Spanje is verre van vanzelfsprekend. Voor winkels is pinnen een kostenpost. Voor websites die hierover berichten zie: www.clubvillamar.nl en www.alicantevoorbeginners.nl
Hoe problematisch pinnen in Spanje is, staat uitvoerig beschreven op www.spanjevandaag.com. Artikel: Let op bij pinnen bj een ATM pinautomaat in Spanje. Een artikel van 30 april 2019 met nu 46 reacties.
LeonardN
4 jaar geleden
Je maakt een potje van de argumentatie.
-We hebben het niet over de extra kosten die buitenlanders moeten betalen bij een pinautomaat. De vraag gaat over een minimumbedrag bij supermarkten.
-Je geeft enkel websites, niet de directe link van een pagina.
SentWierda
4 jaar geleden
Hoe duidelijk kun je zijn?
Een supermarkt kan aan een binnenkomende klant niet zien of die contant betaalt of pint. Omdat pinnen voor Spaanse supermarkten een kostenpost is kan daarom bij binnenkomst aan álle klanten een minimum te besteden bedrag worden gevraagd: 3 euro of 5 euro. Hierdoor lijdt de supermarkt geen verlies. Tegelijkertijd wordt daardoor de omzet hoger - wat je een slimme marketingtruc kunt noemen.
Door bij Google een aantal relevante trefwoorden in te voeren, krijg je op diverse websites (door mij vermeld) informatie over hoe problematisch pinnen is in Spanje - zowel in supermarkten als ook in restaurants. En al even lastig is het opnemen van geld bij de veel voorkomende ATM pinautomaten die geen bankautomaten blijken te zijn maar particuliere pinautomaten.
Kortom: pinnen (zowel geld opnemen als uitgeven) kan in Spanje voor ergernis zorgen. Spanje is een contant geld land - het is verstandig daarmee zoveel mogelijk rekening te houden.
LeonardN
4 jaar geleden
"Hoe duidelijk kun je zijn?" Het is niet dat je niet duidelijk bent, ik snap precies wat je allemaal zegt.
Maar het zijn vooral ideeën, vermoedens en logische constructies die voor mij nog steeds niet naar een antwoord leiden.
Ik ga er ook voor 99% uit dat jouw antwoord klopt, maar ik zie er aan de andere kant 0 bewijs voor.