Zijn de winkels in België geopend op de dag na hemelvaart (vrijdag 11 mei)? of is dat een brugdag?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Winkels
4.6K

Antwoorden (1)

In België is het niet de gewoonte dat de winkels een dag na Onze-Lieve-HeerHemelvaart (Hemelvaartsdag) gesloten zijn.
In bv Gent of Antwerpen zeker niet. Als een winkel dicht blijft op vrijdag 11 mei 2018 is het op eigen initiatief van de winkelier.
Omdat in België de vrijdag na 10 mei 2018 een brugdag is nemen veel mensen een extra dagje thuis. Een brugdag is in Vlaanderen en Wallonië een vrije dag tussen een bestaande feestdag en het weekend.
Volgens het Neutraal Syndicaat voor zelfstandigen zijn zo goed als alle winkels tijdens die brugdag open. Zo was het in 2017 en in 2018 is het niet anders en kan er bv in Gent, Brugge of Antwerpen, maar ook in Liège of Wavre naar hartenlust gewinkeld worden.
Op vrijdag 11 mei a.s. dus