Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gaat de garantie termijn opnieuw lopen bij een vervangend product?

Mijn controller is binnen een half jaar kapot gegaan. Aangezien dit binnen de garantie termijn viel, heb deze heb ik toen opgestuurd ter reparatie. Dit bleek niet mogelijk en ik heb een vervangend product gekregen. Nu begint het vervangend product ook defecten te vertonen. Als ik op mijn persoonlijke pagina van de verkoper kijk, is de garantieperiode op de datum van de oude controller blijven staan, en is dus verlopen. Nu vroeg ik mij af of een garantie termijn opnieuw ingaat bij een vervangend product, of dat de garantietermijn van het origineel gekochte product lijdend is.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Winkelen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

De garantiedatum moet ingaan bij ingebruikname, niet een half jaar (of meer) daar voor..
Dus, ja, er begint een nieuwe garantietermijn.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 30 april 2022 20:01: tekst
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
Heb je daar ook een bron van ?
jc54
3 jaar geleden
@gvrox; Eigen ervaring, koffiezetapparaat binnen twee jaar defect, nieuwe meegekregen, ook weer binnen twee jaar defect, weereen nieuwe meegekregen.
gvrox
3 jaar geleden
Je verwart dan heel goede service met wat de verkoper wettelijk moet doen. Bij je aankoop heb je de verwachting dat je zeker 2 jaar probleemloos koffie kunt zetten, en daar heb je dan ook recht op. Gaat ie stuk net voor het verlopen van de garantietermijn, dan moet de verkoper er voor zorgen dat deze ofwel gerepareerd ofwel vervangen wordt zodat je (op zijn minst) de *resterende* termijn probleemloos koffie kunt zetten. Daarmee wordt namelijk de originele verwachting die je bij aankoop had waargemaakt. Het is natuurlijk een logische gedachte dat een nieuw apparaat ook minstens gedurende 2 jaar goed moet werken, maar wettelijk gezien hoeft dat niet.
(voor de eenvoud van het verhaal ga ik hierboven er niet van uit dat je na de (fabrieks)garantie nog aanspraak kan maken op de wettelijke garantie; na die 2 jaar is er nog een periode waarin verkoper en koper de kosten van reparatie of vervanging moeten delen, naar rato van hoe lang de verwachte levensduur was etc)
Nee, de garantietermijn telt vanaf de aankoop van het eerste product: "Als een product tijdens de garantieperiode wordt gerepareerd of vervangen, gaat de garantie niet opnieuw in. Koop je dus een camera met 2 jaar garantie en wordt het toestel na 1 jaar vervangen omdat het kapot is, dan heb je op je nieuwe nog 1 jaar garantie."

Toch heb je nog steeds recht op een deugdelijk product, als het steeds zo snel stuk gaat (bij normaal gebruik), dan is de verkoper nog wel verplicht om dat op te lossen. Lees op https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie meer over je rechten.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Heel soms maakt een leverancier reclame met een garantie die opnieuw ingaat na een eventuele reparatie of vervanging. Ik geloof dat Philips jaren terug een keer zo'n aktie had. Maar dat zijn uiteraard de speciale gevallen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing