Worden Wolky schoenen in China gemaakt tegenwoordig?

Maten vallen na 20 jaar productie ineens allemaal veel kleiner bij hetzelfde model. Ook zijn er leveringsproblemen al maanden terwijl Portugal een EU land is.

2 jaar geleden
in: Winkelen
1.9K

Antwoorden (1)

Wolky produceert in elk geval tegenwoordig in Mexico. Maar het bedrijf doet nogal schimmig over productie in mogelijkerwijs China en Vietnam, Dat is de reden voor een onvoldoende score m.b.t. kinderarbeid van de stichtinjg Kinderarbeid in 2013.
Bron: https://www.oneworld.nl/lezen/achtergrond/steeds-meer-kindvriendelijke-schoenen/
Artikel in Trouw, 11 juli 2005: Interview met Wolky-schoenenontwerper Charles Bergmans. Hij is lovend over China: "Het is niet te geloven wat die mensen daar kunnen"..
https://www.trouw.nl/nieuws/kennis-vertrekt-straks-uit-europa~b971fb9f/
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Leuk bedacht, maar Mexico staat ook bekend om z'n kinderarbeid.
"Dat is de reden voor een onvoldoende score m.b.t. kinderarbeid van de stichting Kinderarbeid in 2013." Waar staat dat?
SentWierda
2 jaar geleden
Letterlijke citaten:
'Bedrijven die 'slecht' scoren op de criteria rond kinderarbeid zijn Gabor, Lotto Sports, Marks & Spencer, Schoenenreus en Wolky.' (...) 'Ook Gabor, Lotto Sports en Wolky kregen een onvoldoende score omdat zij geen of onvoldoende informatie over kinderarbeid in hun productieketen gaven.'
Bron: stichting Stop Kinderarbeid: OneWorld, 28-11-2013. Zie de link.
SentWierda
2 jaar geleden
En citaat uit Trouw::
'De schoenen van de Nederlandse schoenenontwerper Charles Bergmans worden veelal in het Verre Oosten geproduceerd, vooral in China en Vietnam.'
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. De vraag gaat over of Wolky tegenwoordig in China schoenen laat maken.
Jouw antwoord, en dat is een een juist antwoord, is dat Wolky in Mexico schoenen laat maken. Maar dat is geen actuele informatie - het blijkt informatie uit 2011. Meer dan tien jaar oud.
Blijft de vraag of tegenwoordig (anno 2022) Wolky in China ook schoenen laat maken. Mijn antwoord sluit dat niet uit.
Bron Mexico 2011:
https://fashionunited.nl/v/1/leads/wolky-van-gemakschoeisel-tot-wereldbedrijf/201103181403
SimonV
2 jaar geleden
Geen informatie geven is wat anders dan het suggestieve: “schimmig over productie in mogelijkerwijs China en Vietnam”.
In werkelijkheid heeft Wolky niet gereageerd op het verzoek om informatie te verstrekken.
Uit het onderzoek: “Ondanks het lage risico op kinderarbeid voor Wolky omdat hun productie plaatsvindt in Europa, is er onvoldoende informatie beschikbaar over de lagere niveaus en materiaalvoorziening om het risico op kinderarbeid volledig uit te sluiten.”
China en Vietnam worden in dit rapport niet genoemd.
http://www.indianet.nl/pdf/WorkingOnTheRightShoes.pdf “Hij ontwerpt schoenen voor het Nederlandse merk Wolky” is wat anders dan “'De schoenen van de Nederlandse schoenenontwerper Charles Bergmans worden veelal in het Verre Oosten geproduceerd, vooral in China en Vietnam.” Wolky kan zijn ontwerpen in Mexico laten produceren.
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. In dit geval zou ik willen dat mijn argumenten ontoereikend zijn. Maar de feiten wijzen anders uit.
Wolky heeft al in 2011 een fabriek in Mexico. In 2013 (twee jaar later) constateert de stichting Stop Kinderarbeid dat Wolky geen of onvoldoende informatie wil/kan geven over kinderarbeid. Mijns inziens gaat dat m.n. over Mexico.
Ook is de schoenenontwerper van Wolky (in 2005) erg positief over productie in China en Vietnam - waarbij niet is gezegd dat Wolky daar op dat moment produceert.. Maar geheel uit te sluiten is het ook niet. Wolky wijst wel op de eigen fabriek in Mexico maar geeft geen informatie over het laten produceren in andere landen buiten Europa.
Blijft de nog onbeantwoorde vraag van de vraagsteller over de situatie anno 2022 m.b.t. China.