Moet er een dop zitten op statiegeld flessen?

Zo ja vanaf wanneer is dat verplicht? En geld dat voor alle flessen? Graag met wettelijke bron.
Deze vraag gaat dus uitsluitend voor plastic flessen die sinds 2021 verplicht statie geld hebben

2 jaar geleden
in: Winkelen
18.7K
IemandAnders
2 jaar geleden
Ik zou het gewoon proberen bij de automaat. Haal de dop eraf, als het niet werkt geeft de automaat hem vanzelf terug. Dan kun je de dop erop draaien en krijg je gewoon statiegeld.
ronron1212
2 jaar geleden
Vraag is al eens gesteld
https://www.startpagina.nl/v/overig/vraag/183961/statiegeld-dop-fles/
Pieterke
2 jaar geleden
Ik heb zo vaak statiegeld flessen ingeleverd zonder dop, zowel in de automaat als bij het teruggeven aan de thuisbezorger van de boodschappen. De doppen werden door iemand ingezameld en diegene kreeg bij een bepaald gewicht aan doppen daar geld voor dat werd gedoneerd aan een goed doel. Er waren een paar jaar geleden veel mensen die doppen verzamelden voor een goed doel.
SentWierda
2 jaar geleden
Wat wordt in de vraag bedoeld? Verkoop met dop of inleveren met dop?
Zoals de vraag nu is geformuleerd gaat het om verkoop met dop. Dat lijkt me een onjuiste formulering.
Beter is dan: Moet er een dop zitten op ingeleverde statiegeld flessen?
Overigens lijkt me dit soms lastig te verplichten omdat nogal eens van een frisdrankfles met koolzuur de dop wordt verwijderd (en al dan niet weggegooid) om t.z.t. koopzuurvrije frisdrank te drinken.

Antwoorden (1)

Op dit moment is het nog niet verplicht om de statiegeldfles of -flesje met dop in te leveren. Maar de bedrijven, die zorgen voor de verwerking van de ingeleverde flessen zien wel graag dat je de dop ook inlevert. De plastic dop kan namelijk ook worden hergebruikt. En daarnaast voorkomt een dop op de fles dat restjes van de inhoud worden gemorst bij het inleveren.
Volgens de site van de Aldi wordt het over een paar jaar wel verplicht om de flessen en flesjes met de dop in te leveren.
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Kan een bepaalde flessen fabrikant zelf ook eisen dat de dop erop moet en dat zo voor de automaat herkenbaar maken?
AnnBoo8146
2 jaar geleden
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat de flessenfabrikant dit niet kan. Hij kan wel wensen hebben, maar als het niet in de wet is bepaald, zou het niet kunnen worden geëist.
erotisi
2 jaar geleden
Maar zou het technisch mogelijk zijn. Hoe kan een inname automaat weten of er een dop op zit?
SingingCoyote13
2 jaar geleden
gewoon een palletje wanneer een fles gepakt wordt dat kijk of ie van boven af de fles in kan lijkt me. alleen ze zouden alle machines moeten aanpassen hiervoor en je weet niet altijd of de dop er dan ook daadwerkelijk op zit maar dat zijn uitzonderingssituaties dan tzt voor het winkelpersoneel