Wat maakt iets een A-merk?

Aldi heeft het in hun nieuwste reclame over A-merken. Ze zeggen iets als: "Waarom is het geen A-merk? Omdat het nog nooit op tv is geweest?" Dat zette me aan het nadenken. Want ja, wat maakt iets een A-merk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een A-merk is een term die bij consumentengoederen wordt gebruikt voor een merk dat een grote naamsbekendheid en goede reputatie heeft en toonaangevend is voor wat de prijs en kwaliteit van dat specifieke goed betreft. Voor A-merken wordt vaak reclame gemaakt om de naamsbekendheid te vergroten en de gevestigde reputatie te handhaven of zelfs te versterken. Een A-merk wordt ook wel gedefinieerd als een merk met distributiespreiding van meer dan 75%, wat wil zeggen dat ze in zeker driekwart van de in aanmerking komende winkels in de branche verkrijgbaar zijn. Omdat er tevens op grote schaal reclame voor wordt gemaakt, zijn ze vrij bekend: ze beheersen zo'n 2/3 van de markt. Een A-merk straalt kwaliteit, status en zekerheid uit en heeft daardoor een hoge toegevoegde waarde.

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/A-merk

A-merk is een marketingterm en suggereert: hoe meer reclame er voor dit product wordt gemaakt hoe beter dit product is. Een A-merk is meestal een bekend en relatief prijzig merk, met een uitstekende kwaliteit. Tot de A-merken behoren bijv. algemeen verkrijgbare producten als Calvé pindakaas en DE koffie en thee. Ruimer genomen is een A-merk een merk met de beste marktpositie in een segment. Vaak in combinatie met een aantrekkelijke prijs/kwaliteit verhouding en daardoor 'beste koop' genoemd. Zogenoemd: 'een omweg waard'. Dit kunnen beperkt verkrijgbare merken zijn als Dasty van Wibra, W5 van Lidl en gebak van de Hema. Bron: o.a. Trouw Schrijfboek; Van Dale.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100