Over het algemeen geven huismerken ondanks de lagere prijs de meeste marge. “Het A-merk innoveert en bouwt de markt, het huismerk volgt en brengt de marge.”

Supermarkten realiseren op hun huismerken een marge die ongeveer een 20-25% hoger ligt dan de marge die ze op nationale merken verdienen. Dit is te verklaren doordat de bedrijven die zich specialiseren in het leveren van huismerken, meestal zeer weinig macht hebben. Deze producenten zijn vaak minder geconcentreerd dan de producenten van nationale merken. Bovendien zijn niet-premium huismerken weinig gedifferentieerde producten. De distributeur kan hierdoor relatief eenvoudig veranderen van leverancier. Door deze goede onderhandelingspositie betaalt de distributeur slechts een prijs die niet veel hoger is dan de marginale productiekosten. De hogere marge is ook een gevolg van besparingen op marketingkosten. Daarenboven maakt de exclusieve verdeling van huismerken het voor de consument moeilijker om dit product te vergelijken met andere huismerken. Dit zorgt ervoor dat de distributeur enige vrijheid heeft bij de prijszetting.
Over het algemeen verdient een supermarkt dus meer aan huismerken dan aan A-merken.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verklaart dan ook dat er steeds meer producten met van die (vervelende) supermarktlogo's in de schappen liggen. En er zijn natuurlijk ook producten waar geen (A-)merk voor bestaat, gehakt en vers. Uien etc.
SentWierda
3 jaar geleden
De redenering klopt
A-merken zijn niet altijd (veel) duurder dan huismerken. A-merken zijn vaak in in de aanbieding met zeer hoge korting; bijvoorbeeld de tweede gratis. Of een ander recent voorbeeld: een pot Calvé pindakaas van 800 gram voor 3,29 euro. Euro's goedkoper dan normaal.
Dit is de reden dat A-merken een fors marktaandeel blijven houden.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat pindakaas plaatje is heel onduidelijk. Waar is die totale marge op gebaseerd en hoe berekend? "Door deze goede onderhandelingspositie betaalt de distributeur slechts een prijs die niet veel hoger is dan de marginale productiekosten"
De kosten voor productie an sich zijn lager dan de kostprijs van het product. Verwarrende statement. In het geval van pindakaas is het overigens absoluut niet zo dat de producten minder geconcentreerd zijn. Ook huismerken zitten hierbij standaard op 86% pinda's en in sommige gevallen zelfs 90% wat 4% meer is dan in Calve
SentWierda
3 jaar geleden
@Maasland. De vraag van joris122 heeft betrekking op de reguliere verkoopprijzen van A-merken en huismerken. In de praktijk ziet het er anders uit: alle supermarkten (behalve Jumbo) maken veel gebruik van aanbiedingen; Jumbo slechts spaarzaam vanwege de 'laagsteprijsgarantie'. Hierdoor komt het voor dat A-merken incidenteel zonder winst of vrijwel zonder winst wordt verkocht. Een A-merk bier bijv. voor 25 cent per flesje.