Hoe bepalen winkels in welke landen ze zich zullen vestigen?

Mij valt het op dat in Portugal, Spanje, Italië, Griekenland... nauwelijks goedkope ketens zijn zoals Action, Wibra, Zeeman. ALs je daar echt goedkoop wil gaan kan je terecht in een soort Chinese winkels die echter maar een beperkt aanbod hebben.
Nochtans denk ik dat een goedkope winkel in die landen echt wel nodig is, vermits de lonen er laag zijn. Maar hoe bepaalt een keten waar ze zich vestigen?

3 jaar geleden
in: Winkelen
2.9K
ronron1212
3 jaar geleden
Je bedoeld dus winkelketens
Nimaro
3 jaar geleden
hangt er vgm van af van hoe de financien in die streek zijn
SentWierda
3 jaar geleden
Er zijn zeker goedkope buitenlandse winkelketens in Spanje. Bijvoorbeeld Lidl.
En er is ook een van oorsprong Nederlandse winkelketen in Soanje met meer dan 1000 winkels: de Spar.
https://www.spanjeweetjes.nl/winkels/de-spar-supermarkt-in-spanje/

Antwoorden (2)

Een Nederlandse winkelketen begint normaliter eerst ‘het dichtst bij huis’ (België, Duitsland). Aan de hand van het succes wordt dan besloten bijvoorbeeld ook naar Zuid-Europa uit te breiden.
Zeeman heeft inmiddels ook een vestiging in Spanje.
Action wil ook winkels in Italië, Spanje, Denemarken en Zwitserland gaan openen.
Wibra opereert op dit moment alleen in Nederland en België.
SimonV
3 jaar geleden
Daar is geen vast antwoord op; er kunnen allerlei redenen zijn waarom winkelketens besluiten wel of niet uit te breiden naar andere landen. Daar kunnen ook hele banale redenen bij zitten; geen budget om te investeren, bv. Of domweg 'niet aan gedacht'; winkelketens investeren vaker in grote/rijke markten dan in kleine/arme zoals Portugal.

Wat een universeel struikelblok is, is verschil in winkelcultuur/koopwensen. Zeker voor kleding/modewinkels moet je je collectie afstemmen op de plaatselijke situatie, zowel qua mode als qua noodzaak. Winterjassen zijn in Portugal minder hard nodig dan in Nederland. Hudson's Bay is eigenlijk ten onder gaan door te denken dat ze een Canadees concept konden introduceren in Nederland.