Zijn deze twee merken hetzelfde?

Er zijn twee keer twee zelfde merknamen, maar met een totaal andere product. En ik vraag me al jaren af of deze van dezelfde moederbedrijf zijn ?
1)
Lotus (speculoos o.a.) en Lotus (keukenpapier,...)
2)
Toyota (automerk) en Toyota (naaimachines)

Alvast bedankt.

3 jaar geleden
in: Winkelen
1.4K
Amadea
3 jaar geleden
Nog een voorbeeld: Yamaha motor en Yamaha blokfluit.
tinus1969
3 jaar geleden
@Amadea, net als Toyota van oorsprong hetzelfde bedrijf: https://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_Corporation
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Yamaha_Corporation_products
Yamaha is in 1887 begonnen als fabrikant van piano's; de eerste motorfiets werd in 1954 gemaakt.
LeonardN
3 jaar geleden
Lotus niet.
Yamaha wel.
Toyota wel.
RubenG1993
3 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden :) .
SentWierda
3 jaar geleden
Er zijn heel veel merken met dezelfde naam en van verschillende eigenaren. Sommige namen/merken komen wel drie vier, vijf of nog meer keer voor. Voorbeelden: Ajax (voetbalclub, schoonmaakmiddel, brandblussers), Jumbo (Isupermarkten, spellen, hekwerken, vliegtuigen. fietspompen, gitaren)..

Antwoorden (2)

Mbt Toyota, ja, dit is (althans van oorsprong) hetzelfde bedrijf. Toyota is in 1926 opgericht als fabrikanten van weefgetouwen; door uitbreiding en diversificatie begon dit bedrijf steeds meer verschillende (zware) machines te maken. De auto-tak is in 1933 opgericht en in 1937 verzelfstandigd.
3 jaar geleden
Speculoos komt van Belgische Lotus Bakeries.
Lotus keukenpapier komt van Georgia-Pacific Corporation.
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Lotus is ook een sieradenmerk en een thermometermerk.