Je vraag klopt slechts gedeeltelijk, bij sommige (merk) kleding zijn de grotere maten duurder dan de kleine maten.
Voor de meeste kleding geldt echter dat het arbeidsloon en overige kosten veel hoger zijn dan die paar cm extra stof.
Zie bijv bijgevoegde link, is gewoon de eerste die ik zag staan over de opbouw van de prijs van een willekeurig kledingstuk. Daar blijken voor een shirt van bijna 20 euro, de materiaalkosten 12% van het totaal te zijn. De winkel verdient er het meeste aan. Het is eenvoudiger om 1 prijs te voeren per artikel en het zal een (zeer begrijpelijke) marketing strategie zijn om de prijs zo te kiezen dat alle maten dezelfde prijs hebben.
Verder is er nog een psychologisch effect. Op het risico af dat ik generaliseer: De meeste vrouwen kopen geen kleding omdat alles wat ze hebben niet meer past of tot de draad is versleten. Ze kopen kleding omdat het leuk is iets nieuws te hebben/kopen. De meeste vrouwen worden er niet vrolijk van als ze een maatje meer uit het rek moeten pakken dan ze zouden willen hebben. Dus als daar dat wereld T-shirt is en je moet al maat 42 pakken omdat maat 40 echt te strak zit is dat al een beetje jammer. Moet je dan bij de kassa ook nog eens 5 euro extra aftikken om die reden, wordt het plezier van iets kopen een stuk minder.
De kans dat je teruggaat naar die winkel wordt kleiner. Dat voorkomen ze door de prijs zo te kiezen dat alle maten dezelfde prijs hebben.
Toegevoegd op 04 oktober 2019 10:01: tekst
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
ik heb het dus over wat in me vraag stelde. niet uitzonderingen van dat sommige maten wel duurder zijn. waarom heeft maat s dezelfde prijs als maat xl?
Summo
4 jaar geleden
Dat staat toch in mijn antwoord? De overige kosten, het maken, vervoeren, opslaan en verkopen bepalen voor het grootste deel de prijs.
Als de hoeveelheid stof de prijs zou bepalen zou babykleding spotgoedkoop moeten zijn en dat is ook niet zo.
popeye
4 jaar geleden
@Summo waarom zijn sommige maten wel duurder?
LeonardN
4 jaar geleden
@Summo waarom zijn sommige maten wel duurder? Omdat die of minder gemaakt geworden, of wellicht omdat toch wel meer stof gebruikt wordt en dit wordt meegerekend wordt in de prijs. Uiteindelijk staat een fabrikant volledig vrij hoe hij zijn producten in de markt zet. Hij mag 100 euro voor small vragen 10 voor medium en 100 voor large.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Popeye, als de maat zo groot is, dat het patroon niet meer in de breedte past op de stof.
Dan hebben ze meer lengte nodig van die stof. Dan zal de prijs normaal stijgen.
Indien je een jas maakt in maat S of XL heb je evenveel werk.
Het naaien, verpakken, vervoeren, verkopen etc van een S of XL kost hetzelfde.

Jij stelt dat de S minder stof verbruikt dan de XL.
Dat klopt eigenlijk niet.
Eigenlijk heb je bij de S meer afval en bij de XL minder afval.

Stof wordt verkocht en gebruikt per strekkende meter.
Als iemand zelf stof koopt, koopt hij bijvoorbeeld 2 meter om een jas te maken.
2 meter heb je bijvoorbeeld nodig voor een S en ook voor een XL.
De 2 meter die je dan koopt, is 2 meter lang.

Alleen is de stof standaard ongeveer 1.50 meter breed.
Je hebt ook smallere en bredere breedtes.
Als je de jas gaat maken, moet je het patroon spelden op die breedte.
Bij de S heb je dan veel meer afval dan bij de XL.
Ik zal een foto (eenvoudige) toevoegen om dat te laten zien.
Je ziet dan ook dat je het kledingstuk nog veel breder, groter kunt maken.
Langer hoeft niet tot nauwelijks, want iemand is dunner of dikker.

Pas als iemand heel flink is, kan het zijn dat je veel meer lengte van de stof nodig hebt, omdat het patroon niet meer past in de breedte. Dan praat je ook echt over meer stof verbruiken. Dan kan een item inderdaad ook duurder worden.

Hoop dat het zo iets duidelijker is geworden!
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
Dus dan is een xl in feite goedkoper omdat je meer stof benut op die 2 meter rol.
LeonardN
4 jaar geleden
Nee, niet goedkoper, je gooit minder afval weg.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Net wat LeonardN zegt, je gooit inderdaad minder weg van de breedte.
popeye
4 jaar geleden
dus ben je goedkoper uit feitelijk. want je benut alles van die meer. als je een zak snoep koopt en eet alles op ben je goedkoper uit dan dat je 4 snoepjes eet en de rest gooi je weg. want dan waren dat 4 hele dure snoepjes
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je het zo bekijkt wel.
Je hebt meer waar voor je geld.