Mag de verkoper na een overeenkomst nog extra geld vragen?

Voorbeeld: Ik wil iets kopen via marktplaats en geef aan dat ik er 50 euro voor kan geven als ik het product morgen kan ophalen. De volgende dag is niet mogelijk dus een week later ga ik langs. In de tussentijd wordt er niet over geld gesproken en krijg ik het product mee naar huis. 2 weken later vraagt de verkoper om geld. Mag dat?
EDIT: 2 weken moet 4 weken zijn

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Winkelen
1.9K
TurfGraver
4 jaar geleden
Hij mag vragen wat hij wil maar als product opgehaald en betaald is de koop al rond.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Koop is rond, betaling volgens afspraak gedaan, u heeft het product. Einde verhaal. Verkoper mag vragen wat ie wil maar heeft nergens recht op.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
EDIT:
Goed om te weten, ik heb het product gratis meegekregen. Verkoper heeft niet gepraat over geld.
TurfGraver
4 jaar geleden
Je was dus "vergeten" de afgesproken prijs te betalen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Neenee, er is nooit meer over geld gesproken. Dat was alleen als ik het product de volgende dag meekreeg. Ik ben een week later nog zelfs langsgegaan met een doosje chocolade om te bedanken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat veranderd het hele verhaal! Je hebt gewoon niet betaald! Ja dan is het logisch dat de verkoper toch de centen wil. Ja toch? Als iets €50 kost de ene week is het de week er op echt niet in ene gratis. Gewoon nog betalen dus. Wel zo netjes toch?
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Wat een rare zaak! Als ik het goed begrijp kwam je eerst overeen om € 50,00 te betalen, kreeg je het product vervolgens (onbedoeld) gratis mee, en vroeg de verkoper je 2 of 4 weken later nog om geld? Dan lijkt het me dat je juridisch niet verplicht bent te betalen, maar dat dat wel zo netjes is: immers, je sprak samen af dat dit product jou € 50 waard was. Als een winkel een fout maakt in de afrekening, of je nou teveel of te weinig betaalt, dan ga je toch ook terug om dat recht te zetten?
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Aanvulling op mijn eerdere reactie: je laat in het midden of dit een werkelijk gebeurde situatie is, of een hypothetische. Als het werkelijk zo gebeurd is, vraagt de verkoper niet om éxtra geld na de overeenkomst, maar vraagt hij/zij je om het geld wat jullie overeengekomen zijn. Dat is wel wezenlijk iets anders!
erotisi
4 jaar geleden
Het moet uit de omstandigheden blijken of de verkoper er van uit had mogen gaan dat als het product niet morgen werd opgehaald de prijs niet meer geldt. Is het echt duidelijk geweest dat jou acceptatie van het bod alleen geld voor morgen? Waarom is dat zo belangrijk bijvoorbeeld dat je het morgen had? Indien je daar niet echt duidelijk in bent geweest of een andere belangrijke reden voor is dan denk ik dat het betalen van 50 euro wel een verplichting is die je nog moet uitvoeren......

Antwoorden (1)

Vrágen mag ! Maar wat je waarschijnlijk bedoeld of hij ook recht op meer geld heeft ?

Door het product zonder verdere afspraken aan u mee te geven heeft de koper impliciet ingestemd met het bod.
De overeenkomst is dus gesloten én (blijkbaar) voldaan. Daarmee is de zaak afgerond.

Probleem is echter dat de verkoper van mening blijkt dat er wat anders is afgesproken. Mocht hij een punt hebben en dat kunnen bewijzen dan ligt de zaak natuurlijk anders.
Maar zoals de vraag nu is beschreven heeft de verkoper géén recht op meer geld.
In de reakties beschrijf je dat je niet betaald hebt.

Dat verandert de zaak ! Dan is de overeenkomst van jouw kant uit dus NIET voldaan.

Jij hebt (mondeling, dan wel schriftelijk) een bod gedaan. Dat bod is geaccepteerd. Daarmee is voor beide partijen de verantwoordelijkheid ontstaan hun deel van de overeenkomst na te komen.
De verkoper heeft zijn deel gedaan (jij hebt het product meegekregen) en jij moet het jouwe nog doen: dat is dus het geboden/overeengekomen bedrag betalen !
Toegevoegd op 13 juni 2019 11:19: tekst