Is een product gratis + verzendkosten verkopen toegestaan?

Is het toegestaan om een product gratis aan te bieden en alleen maar tegen hogere verzendkosten te verkopen.

Voorbeeld een product inkopen voor 1 euro en verkopen tegen een verzenprijs van 4 euro.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Winkelen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Lijkt me legaal. Vraag me af wat je er denkt mee te bereiken maar het zal vast mogen.
Antoni
6 jaar geleden
Dat wordt toch al regelmatig gedaan? Het eerste product van een serie wordt gratis aangeboden, met slechts betaling van verzendkosten. Ontvangers raken geïnteresseerd en betalen graag voor de rest van de serie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom het niet zou mogen. Maar ik zou ook niet weten waarom je dit zou willen.. leg eens uit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt een product wel verkopen tegen betaling van verzendkosten, maar ik denk niet dat je kunstmatig de verzendkosten mag verhogen om zo indirect te verdienen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Bo777 Mag prima. Kunstmatig een prijs verhogen is eigenlijk de grootste verdienste van elk bedrijf.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sjeetje. Ik dacht dat men over het algemeen gewoon de verzendkosten van het opsturen van een pakket aanhield.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Normaliter wel. Maar er is geen regel die stelt dat als de verzendkosten X zijn dat je ook precies X moet rekenen.

Antwoorden (2)

Ja, dat mag en dat wordt toch al regelmatig gedaan? Bijvoorbeeld bij het eerste product van een serie of verzameling.

Het eerste product van zo'n serie of verzameling wordt dan gratis aangeboden, met slechts betaling van verzendkosten. Ontvangers raken geïnteresseerd en betalen graag voor de rest van de serie of verzameling.

Zo’n eerste product is dan een instapproduct of een kennismakingspakket. Daarmee bindt de aanbieder de klant aan zich en zo kan hij steeds een nieuw product aan de klant verkopen.

Het kan gaan om allerlei verschillende producten, bijvoorbeeld een deel van een bouwpakket, een boekje uit een hele serie boekjes of een onderdeel van een speelgoedset. Een klant zal graag alles ervan willen verzamelen en het gekochte compleet willen maken.

Een bedrijf als DeAgostini heeft op dit principe zijn hele ondernemingsplan gebaseerd.
6 jaar geleden
ja natuurlijk mag. hoe jij je bedrijf runt mag je zelf weten (binnen wettige en belastingkaders natuurlijk). over het een goede overlevingsstrategie op de lange termijn is... ?