Kan je een vergoeding krijgen voor het afgaan van een detectiepoortje in de winkel?

Ik was laatst schoenen kopen en liep vervolgens en toen ging het alarm van het detectiepoortje af.
Het was hun schuld, want ze waren vergeten dat beveiligingsding eraf te halen.
Kan je omdat je door iedereen als dief word aangekeken schadevergoeding krijgen??
Ik hoorde een keer iemand hierover dus vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Winkelen
1.5K
ronron1212
8 jaar geleden
Nee dat kan je niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iedereen weet ondertussen dat ding vaak reageert op oude producten die in je tas of zak zwerven, of op producten uit een andere winkel, dus niemand zal je van diefstal beschuldigen, of zelfs maar verdenken, voordat er bewijs geleverd is.
Als de winkelier hiervoor moet vergoeden, kan hij/zij zijn/haar zaak wel sluiten, dat apparaat gaat tientallen keren per dag voor niets af. De poortjes zijn van buitenaf goed zichtbaar, als je dit niet aan kan, dan zal je naar een andere winkel moeten gaan.
Ritsuka
8 jaar geleden
die poortjes gaan zo vaak zomaar af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Echt ga naar Amerika en klaag daar iedereen aan
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je bang bent dat mensen je als een dief zullen beschouwen, verdwijnt die angst dan wanneer je 10 euro zou krijgen ?
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Dingen die vaak vals alarm veroorzaken: - portemonnees (beveiliging stickers blijven erin zitten en gedeactiveerd op een magneetplaat, na enkele tijd worden deze weer actief, mogelijk door wrijving) - ondergoed van hema (zitten magneet labels in. Deze moet je eruit knippen. Zelfde als de stickers in portemonnees) - OV chipkaart in combinatie met metrokaartjes - bibliotheek boeken - diepvries tassen (expres gedaan omdat deze vaak gebruikt worden om wavers en stickers te verbergen voor de detectiepoortjes) - spullen net nieuw gekocht in andere winkels. Het alarm is daar gedeactiveerd maar kennelijk reageren andrre detectiepoortjes er wel op. - make-up (mensen laten hier vaak de alarmstickers op zitten omdat ze een plaklaag achter laten, na enige tijd worden deze weer actief) - spullen die gejat zijn in andere winkels ;-)
Ritsuka
8 jaar geleden
Mijn moeder had het met een Hema agenda. Die ging elke keer af als ze de Bruna inging, alleen bij die winkel, heel vreemd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heer Voldemort, van al de door jou genoemde producten gaan de poortjes af, behalve de diepvriestas, deze is daarom nog steeds populair onder de winkeldieven.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Crea, dat hangt van de winkel af. De poortjes kunnen worden afgesteld op geprepareerde tassen. Maar veel winkels doen het niet omdat ze de kosten te hoog vinden of te veel gedoe.

Antwoorden (1)

Nee, natuurlijk niet ; de zelfde mensen die er getuige van zijn dat het alarm afgaat als je door een poortje loopt, weten ook dat die poortjes niet feilloos zijn, en zien vervolgens dat het gewoon om je laatste aankoop ging. Niks abnormaals aan, geen schade geleden. Ze reageren ook wel eens op gehoorapparaten, of bijvoorbeeld een notitieboekje waar zo'n sticker in zit.

Overigens is het bij schoenen nog wel eens lastig in de praktijk het alarm te verwijderen of onklaar te maken, waardoor het heel goed mogelijk is dat je ook in andere winkels nog allerlei alarmbellen laat rinkelen als je die schoenen draagt. Meestal volstaat het dan ze even kort in de magnetron te zetten.
Ook labels in kleding worden wel eens op een of andere manier zelfs na een par keer wassen ineens weer "actief". Die kun je er beter meteen uitknippen.

Als je voor elke keer dat een alarmpoortje vals alarm gaf schadevergoeding zou moeten betalen, zouden mensen HEEL snel door hebben hoe je zo veel en zo vaak mogelijk dat alarm af kunt laten gaan. Maar omdat iedereen ook wel weet dat 99,9 % van de keren dat het poortje afgaat, dat voor niks is, kun je eigenlijk niet spreken van geleden schade.