Kan je een vergoeding krijgen voor het afgaan van een detectiepoortje in de winkel?

Ik was laatst schoenen kopen en liep vervolgens en toen ging het alarm van het detectiepoortje af.
Het was hun schuld, want ze waren vergeten dat beveiligingsding eraf te halen.
Kan je omdat je door iedereen als dief word aangekeken schadevergoeding krijgen??
Ik hoorde een keer iemand hierover dus vandaar mijn vraag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, natuurlijk niet ; de zelfde mensen die er getuige van zijn dat het alarm afgaat als je door een poortje loopt, weten ook dat die poortjes niet feilloos zijn, en zien vervolgens dat het gewoon om je laatste aankoop ging. Niks abnormaals aan, geen schade geleden. Ze reageren ook wel eens op gehoorapparaten, of bijvoorbeeld een notitieboekje waar zo'n sticker in zit. Overigens is het bij schoenen nog wel eens lastig in de praktijk het alarm te verwijderen of onklaar te maken, waardoor het heel goed mogelijk is dat je ook in andere winkels nog allerlei alarmbellen laat rinkelen als je die schoenen draagt. Meestal volstaat het dan ze even kort in de magnetron te zetten. Ook labels in kleding worden wel eens op een of andere manier zelfs na een par keer wassen ineens weer "actief". Die kun je er beter meteen uitknippen. Als je voor elke keer dat een alarmpoortje vals alarm gaf schadevergoeding zou moeten betalen, zouden mensen HEEL snel door hebben hoe je zo veel en zo vaak mogelijk dat alarm af kunt laten gaan. Maar omdat iedereen ook wel weet dat 99,9 % van de keren dat het poortje afgaat, dat voor niks is, kun je eigenlijk niet spreken van geleden schade.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100