Waar kan ik een boekje laten maken met ansichtkaarten, die daar dan zijn uit te scheuren?

Een kennis verkoopt (en ontwerpt) ansichtkaarten. Nu vragen klanten regelmatig om een boekje met al haar ontwerpen, die dan uitscheurbaar zijn. Waar kan je zo iets laten maken? Met Google kom ik ook niet verder.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Winkelen
2.4K

Het beste antwoord

Voor zo’n vraag moet u al gauw bij een (kleine) drukkerij zijn. Een gewone copyshop is hier doorgaans niet voor geëquipeerd, want voor het aanbrengen van een afscheurperforatie is speciale apparatuur nodig. Op dik papier drukken en netjes op maat afsnijden van drukwerk kunnen ze vrijwel overal, want dat is een kwestie van een stapel gedrukt werk nauwkeurig in een snijmachine schuiven. Maar het aanbrengen van een afscheurperforatie gebeurt in veel gevallen als aparte machinale nabewerking per velletje (zwaar) papier of dun karton. Of het gebeurt in één keer maar dat kan alleen op een speciale machine. (En daarna moet je er dan nog blokjes van maken.)
Daardoor is het sowieso duurder dan gewoon drukwerk. Maar dan heeft u ook wat.
Tenzij de kaarten door de leek niet trefzeker uit te scheuren zijn, want van een beschadigde kaart heeft men uiteindelijk alleen maar ergernis.
Een mogelijk goedkoper alternatief zou kunnen zijn om de losse kaarten per setje in een omslag of zo te bundelen. Dan kan het afscheuren ook niet fout gaan.

Voor gewone blokjes met kleine formulieren of kaarten is een logischer keus om stapeltjes op de zijkant of bovenkant “kops” met lijm te bestrijken. Dat is namelijk een handeling die je per stapel in één keer uitvoert. Máár dan krijg je wel het nadeel dat je de blaadjes eigenlijk alleen goed van bovenaf in de volgorde van het blok kunt afscheuren, net als bij een kladblok. De kaarten willekeurig ergens uit de stapel ontwerpen kiezen om uit te scheuren is dan niet goed te doen. Tenminste niet als de set verder tot het einde toe intact moet blijven.

Het wordt dus iets om eens te bespreken met een drukkerij.
“Bent u op zoek naar kwaliteits drukwerk?
Bent u gebaat bij gratis grafisch advies?
Laat ons u bijstaan bij grafische inkoop-activiteiten, scherp voor u inkopen, uw drukwerkproducties en mailings begeleiden, kortom; alle grafische serviceverlening bieden waar u behoefte aan heeft!”

Dat is een tekstje van de website van één grafisch adviesbureau uit Brabant die zich online heel goed presenteert, maar op het internet zijn er vast meerdere drukkerijen bij u in de buurt te vinden, die de uitvoerbaarheid en kosten van uw wensen kunnen bespreken. Uw vraag is op zich erg duidelijk, dus om dat te bespreken zal niet moeilijk hoeven zijn. (Ik heb in het verleden wel voor moeilijker opdrachten gestaan waar ik de drukkerij grijze haren van kon bezorgen.)
U kunt me ook per PB uw woonplaats berichten, dan kan ik even voor u kijken.
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Ik vergat nog iets.
Uiteraard moet er tóch al een aparte handeling gedaan worden, namelijk het maken (vergaren) van setjes van
één kaart 1,
één kaart 2,
één kaart 3,
enzovoort. Want zelfs bij ineens machinaal perforeren zou je dan automatisch krijgen dat je boekjes krijgt van vijfentwintig of vijftig kaarten 1, en boekjes van allemaal kaarten 2, enz.
Dat is hier natuurlijk niet de bedoeling. Voor dit vergaren bestaan ook machines, maar daardoor moet u ook in dit opzicht dus bij een vakman zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw duidelijke reactie.
Ik ben wel een heel klein beetje op de hoogte van dit soort zaken, want ik dupliceer clubbladen voor een aantal verenigingen en vergaar en niet die machinaal. Voorheen had ik een klein-offsetpers van ABDick, maar de laatste jaren dupliceer ik digitaal. Puur als uit de hand gelopen hobby.
Een kennis, die kunstenares is, levert bij een internet-drukkerij (kaartomatic) gemaakte ansichtkaarten van onze woonplaats aan enkele winkels in de buurt. Daar kwam de vraag vandaan. Op de website van kaartomatic kan ik niets over boekjes vinden. Ik heb geen idee hoe ik een PB kan sturen vanuit GoeieVraag, maar we wonen in Nieuwkoop. In Zuid Holland. Nogmaals dank voor uw reactie.
Ad Koster
Bordensteker
8 jaar geleden
Uit de website van Kaartomatic krijg ik sterk de indruk dat zij vooral gericht zijn op online binnenkrijgen van opdrachten volgens een duidelijk vast patroon en gericht op een aantal vormen van kaarten drukken. En daarnaast doen ze ook posters.
Of ze bereid zijn en tijd en de spullen hebben om een afwijkende klus aan te nemen (voor een hen al bekende klant), kan ik niet beoordelen. Daarvoor moet u echt eens telefonisch contact opnemen met Kaartomatic. Ik durf dat gemakkelijk te zeggen, want ik had door de jaren heen voor een drukkerij in Nieuw-Vennep heel vaak moeilijke vragen voor allerlei soorten afwerkingsvormen. Die mensen hadden een goede boterham aan de opdrachten voor mijn werkgever. Vooral de wat meer standaardklussen, want die van mij waren vaak “speciallekes”. En anders moet u dus met wat voorbeelden een langs een drukkerij bij u in de buurt gaan vragen.
Mochten ze u niet zelf kunnen helpen, dan zou ik denken dat ze wel een collega kennen die er voor in is.
Ik stuur wat meer bijzonderheden in een persoonlijk bericht aan u; u kunt dat vinden door rechtsbovenaan op de GV site het mannetje aan te klikken, dan komt u op uw persoonlijke pagina, en daaronder vindt u een kopje “Berichten”. Trouwens, wat dacht u hiervan? Ik had eerst wat moeite met de ingewikkeld werkende website van deze Ecodrukkers, want je moet de pijltjestoetsen gebruiken om elke pagina goed in beeld te krijgen, maar hier zie ik toch iets wat aardig lijkt op wat uw kennis in gedachten had: http://ecodrukkers.nl/wp-admin/admin-ajax.php?action=rando_works_modal&work_id=993
En dan ook nog: made in Nieuwkoop! http://ecodrukkers.nl
http://www.drukkerijmiddelkoop.nl