Waar kan ik een boekje laten maken met ansichtkaarten, die daar dan zijn uit te scheuren?

Een kennis verkoopt (en ontwerpt) ansichtkaarten. Nu vragen klanten regelmatig om een boekje met al haar ontwerpen, die dan uitscheurbaar zijn. Waar kan je zo iets laten maken? Met Google kom ik ook niet verder.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor zo’n vraag moet u al gauw bij een (kleine) drukkerij zijn. Een gewone copyshop is hier doorgaans niet voor geëquipeerd, want voor het aanbrengen van een afscheurperforatie is speciale apparatuur nodig. Op dik papier drukken en netjes op maat afsnijden van drukwerk kunnen ze vrijwel overal, want dat is een kwestie van een stapel gedrukt werk nauwkeurig in een snijmachine schuiven. Maar het aanbrengen van een afscheurperforatie gebeurt in veel gevallen als aparte machinale nabewerking per velletje (zwaar) papier of dun karton. Of het gebeurt in één keer maar dat kan alleen op een speciale machine. (En daarna moet je er dan nog blokjes van maken.) Daardoor is het sowieso duurder dan gewoon drukwerk. Maar dan heeft u ook wat. Tenzij de kaarten door de leek niet trefzeker uit te scheuren zijn, want van een beschadigde kaart heeft men uiteindelijk alleen maar ergernis. Een mogelijk goedkoper alternatief zou kunnen zijn om de losse kaarten per setje in een omslag of zo te bundelen. Dan kan het afscheuren ook niet fout gaan. Voor gewone blokjes met kleine formulieren of kaarten is een logischer keus om stapeltjes op de zijkant of bovenkant “kops” met lijm te bestrijken. Dat is namelijk een handeling die je per stapel in één keer uitvoert. Máár dan krijg je wel het nadeel dat je de blaadjes eigenlijk alleen goed van bovenaf in de volgorde van het blok kunt afscheuren, net als bij een kladblok. De kaarten willekeurig ergens uit de stapel ontwerpen kiezen om uit te scheuren is dan niet goed te doen. Tenminste niet als de set verder tot het einde toe intact moet blijven. Het wordt dus iets om eens te bespreken met een drukkerij. “Bent u op zoek naar kwaliteits drukwerk? Bent u gebaat bij gratis grafisch advies? Laat ons u bijstaan bij grafische inkoop-activiteiten, scherp voor u inkopen, uw drukwerkproducties en mailings begeleiden, kortom; alle grafische serviceverlening bieden waar u behoefte aan heeft!” Dat is een tekstje van de website van één grafisch adviesbureau uit Brabant die zich online heel goed presenteert, maar op het internet zijn er vast meerdere drukkerijen bij u in de buurt te vinden, die de uitvoerbaarheid en kosten van uw wensen kunnen bespreken. Uw vraag is op zich erg duidelijk, dus om dat te bespreken zal niet moeilijk hoeven zijn. (Ik heb in het verleden wel voor moeilijker opdrachten gestaan waar ik de drukkerij grijze haren van kon bezorgen.) U kunt me ook per PB uw woonplaats berichten, dan kan ik even voor u kijken.

Bronnen:
http://www.grafische-termen.nl/perforeren
http://www.incido.nl/index.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100