in duitse supermarkten bekijken cassaires hrt winkelwagennummer,waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Winkelen
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nooit wat van gemerkt. Concrete voorbeeld in welke plaats(en) bij welke supermarkten de caissières er naar kijken? Waar zit dan het nummer; heb het hier nog nooit gezien?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bv in kleve bij de kaufland
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb het ook nog nooit gezien. Ik heb ook nog nooit een nummer op het winkelwagentje gezien. Weet je zeker of ze niet naar iets anders keken, bijvoorbeeld of je misschien iets op de "onderste etage" van het winkelwagentje had gezet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het alleen nog maar gezien bij Kaufland. En in mindere mate bij de K&K , maar daar controleren ze alleen of er nog wat in /onder je karretje zit, zoals ze dat in veel Nederlandse supermarkten ook doen.

Het beste antwoord

Hier zie je zulke nummers onderaan winkelwagens: http://www.freiesfotoforum.de/cpg1416/albums/userpics/10301/822-6.jpg

Wanneer er aan het onderste rek van de winkelwagens een nummer staat dat ingetoetst moet worden, is het noodzakelijk dat de kassière even opstaat en naar dat onderste rek kijkt. Want je kunt niet zomaar een getal verzinnen en intikken: er zit een controlecijfer in het nummer.
De kassa kan ook signaleren als je uit gemakzucht meermalen achtereen hetzelfde nummer intoetst.

Om te beginnen is het handiger dat een kassière niet pas aan het eind van het scannen ineens nog iets onderin ziet liggen: als het aan het begin gezien wordt, geeft dit minder oponthoud.
En volgens sommigen heeft deze onontkoombare controle van het onderste rek zowel een deel van het kassapersoneel als een deel van de klantenkring merkbaar zorgvuldiger gemaakt.

Het nummer is volgens ingewijden ook handig om een wat grover soort winkeldiefstal te beteugelen. Er zijn blijkbaar handige jongens uit verder gelegen landen die een kar vol boodschappen afrekenen en dan met die bon in handen opnieuw de winkel ingaan om meteen daarna met een intussen (door een handlanger) klaargezette tweede serie van dezelfde artikelen in een andere kar bij de kassa te beweren dat ze nog even teruggegaan waren omdat ze nog iets vergeten waren, of om een nieuw yoghurtje te pakken omdat er een bekertje een gescheurd dekseltje had, (en dat de rest van de kar al afgerekend was: “kijk maar, hier heb ik de bon”). Het nummeren van de karren helpt ook tegen deze truc. Het gaat hier over winkels met alleen karren.

Je kunt er ook mee vaststellen dat sommige wagens kennelijk langere tijd uit de winkelinventaris weggebleven zijn. En van elders teruggevonden wagens kun je aan de hand van het nummer in sommige gevallen een bonuskaartnummer of bankrekeningnummer van de laatste gebruiker achterhalen, en in ieder geval een tijdstip van de ontvreemding registreren, wat het toezicht wellicht ook kan dienen.

Ik las dat Kaufland ook opvallend scherp is op bijvoorbeeld het zonder aanziens des persoons controleren van eigen tassen, en dat ze in 1996 zelfs patent hebben aangevraagd op deze toepassing van genummerde winkelwagentjes.