Hoe legitimeren bij drank kopen?

Ik heb een vraag:
Omdat ik niet altijd mijn ID mee heb (bang om hem kwijt te raken) kan ik dan ook in een supermarkt of slijterij drank kopen met een CJP pasje, PADI pasje, begeleiderspas of iets in die richting? Op deze pasjes staan mijn naam en leeftijd en op het PADI pasje ook mijn foto.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Winkelen
3.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zou kunnen, maar die pasjes zijn geen 'legitimatiebewijs'. ID-kaarten, rijbewijzen en paspoorten zijn legitimatiebewijzen waarmee legaal drank gekocht mag worden (mits de persoon boven de minimum leeftijd is natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Schaf een ID kaart aan. Dat is een pasje zoals iedereen er wel een paar in zijn portemonnee heeft en die je heel gemakkelijk bewaart. Kwijtraken is niet makkelijker dan elke andere pas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien een kopie van je ID?
AlphaLimaSierra
9 jaar geleden
kopie is niet geldig. ik snap de argumentatie ook niet direct, van dat u bang bent om het pasje te verliezen. immers de padipas, biebkaart of wat dan ook, zou u ook kwijt kunnen raken.
dudemeister
9 jaar geleden
koop je alcohol naar believen en wanneer je daar gewoon zin in hebt of ga je erop uit om alcohol te kopen. Bij het laatste steek je je ID bij jeanders niet. Toch moet je je ten alle tijden kunnen legitimeren.

Antwoorden (2)

Allereerst dien je ALTIJD een ID op zak te hebben! Je dient je met een geldig legitimatiebewijs te kunnen identificeren: paspoort, ID-kaart of rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat weet ik, maar dat is niet mijn vraag.
Antoni
9 jaar geleden
Maar de vraag is dus eigenlijk niet relevant, juist omdat je je ID altijd bij je moet hebben. Dat je bang bent het ID-bewijs te verliezen is ook iets wat je op een andere manier moet oplossen dan door het niet mee te nemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Behalve dat het geen antwoord op de vraag is, is het ook niet correct.
Er is een Identificatieplicht geen draagplicht.
Er kan dus niet gecontroleerd worden of je wel een ID bij je hebt,
je dient die enkel te kunnen tonen als daar een reden voor is.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/identificatieplicht
Je kan je niet legitimeren zonder geldig legitimatiebewijs. Het antwoord op je vraag is dus: nee, dat kan niet. Geldige legitimatiebewijzen binnen Nederland zijn rijbewijzen, ID-kaarten en paspoorten, verder niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In sommige supermarkten wordt je ID zelfs door een scanner gehaald om deze te controleren op echtheid.
Dikke plus voor het concrete antwoord.