waarom zijn in E-shops van doe-het-zelf-zaken niet gewoon alle artikelen te koop?

Hubo, Brico, Gamma... de doe-het-zelfwinkels pakken uit met een E-shop. Vaak voor omvangrijke artikelen. Toch is daar - qua omvangrijke artikelen - niet alles verkrijgbaar. Zo verkoopt Brico maar één soort douchescherm via de E-shop, en voor al de rest moet je naar de winkel.
Ook kan je er niet voor alles terecht als je "meer info" wil en het formulier voor "vragen" invult. Ik merkte dat toen in siergrind wilde bestellen bij Gamma. Hoewel het verkrijgbaar is bij E-shop, moet ik toch naar de winkel als ik meer info wil. En zaken als beton, bakstenen etc. moet je altijd gaan bestellen in de winkel hoewel dit toch ook zwaar en omvangrijk is.
Ik de winkel betaal je hogere leveringskosten, plus is het wel comfortabel als je vanuit je zetel grotere stukken kan bestellen.
Wat zit hier achter?

9 jaar geleden
in: Winkelen

Het beste antwoord

Veel bouwmarktketens zijn franchise ondernemingen. Dat wil zeggen dat het franchise filiaal een eigenaar heeft en onder de naam van bijvoorbeeld Gamma mag opereren. Als alles in de webshop te koop zou zijn, zou dit klanten weghouden van de fysieke winkels en dat is een direkt verlies voor de winkel bij jou in de buurt.

Ik kan me dus zo voorstellen dat de franchisers een groter assortiment in de webshop zullen tegenhouden.

Bovendien werkt een bouwmarkt net als een supermarkt. Je gaat voor een rolletje afplaktape en komt met een tas vol gereedschap weer thuis. Het fysiek winkelen maakt mensen 'hebberig'.
9 jaar geleden
liveisgreat
9 jaar geleden
okee, het komt er dus op neer de de webshop geen concurrent wil zijn voor de fysieke winkels... omdat deze eigenlijk "apart" staat van de keten maar wel de naam gebruiken. + voor je antwoord heel verhelderend.
en het andere : dat ken ik : voor één pakje boter naar de supermarkt gaan en met een volle kar terugkeren. Al bij al is dit natuurlijk ook goed voor de tewerkstelling : hoe meer klanten kopen in een
winkel, hoe meer mensen er kunnen werken.Voor je budget is het dan weer minder goed :-)
paulus811
9 jaar geleden
Dank voor je +. En dat het goed is voor de werkgelegenheid is wel waar, maar de winkeleigenaar heeft het liefst zo weinig mogelijk en zo goedkoop mogelijk personeel. Uitzondering daarop is de Hubo die iets duurder is, maar waar je wel een advies kunt krijgen waar je iets aan hebt. En voor kleine dingen is een gewone winkel nog steeds het goedkoopst is mijn persoonlijke ervaring. Ik moest gisteren een bepaald soort spaarlamp hebben die bij de praxis 8,49 kost en in de webshop 2,59. Dat lijkt goedkoop, maar met verwijderingsbijdrage, btw, verzending en kosten voor handling kwam het lampje totaal over de 15 euro uit. Dus toch maar naar de 'gewone' winkel toe....