Waarom zijn de supermarkten in de U.S.A. wel 24/7 open en hier in Nederland niet?

De winkels zijn van 17.30 uur naar 18.00 uur tot 20.00 uur sluitingstijd gegaan en nu op koopavonden zelfs tot 21.00 uur open, dus wel steeds later, maar waarom niet 24/7?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Winkelen
10.4K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Bij ons in Amersfoort hebben we de plus inmiddels 7 dagen per week open van 8:00 tot 22:00 En een C1000 van 7:00 tot 22:00 van ma t/m vr
za 7:00 tot 20:00 en zondag af en toe open. maar 24/7 zou wel fijn zijn.
paulus811
10 jaar geleden
Jouw stelling klopt niet. Alleen grote Walmart filialen zijn 24/7 open, maar echt niet alle supermarkten hoor. Werk zelf in New York en ken maar 2 supermarkten die 's nachts open zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
was in Nederland vorige week. het irriteerde me echt dat er geen of amper nachtwinkels te vinden waren. Het noemd daar avondwinkel fzo. Hier in Belgie heb je zelfs in de kleinste dorpjes nWghtshops.

Het beste antwoord

Afgezien van economische en praktische bezwaren zijn de winkels in Nederland niet 24/7 open omdat Nederland behalve de winkeltijdenwet ook de arbeidstijdenwet kent. Winkelpersoneel valt onder deze wet.
Voor nachtdiensten gelden strengere regels dan voor dagdiensten. De regels gaan onder meer over hoe vaak en hoeveel uren men 's nachts mag werken.
De overheid wil hiermee voorkomen dat werknemers verplicht nachtwerk doen, terwijl dit voor een bepaalde bedrijfsvoering niet nodig is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Werknemers jonger dan 18 jaar mogen 's nachts (meer dan één uur tussen 0.00 uur en 6.00 uur) helemaal niet werken.

Toegevoegd na 9 minuten:
In principe geldt een verbod op zondagarbeid. De Arbeidstijdenwet biedt wel mogelijkheden om af te wijken in geval van bijzondere omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat iemand (overheid) dat verboden heeft.
In NL hebben we de winkeltijdenwet:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0007952/geldigheidsdatum_19-12-2013

Daarin is vast gelegd dat winkels tussen 22:00 en 6:00 niet geopend mogen zijn voor publiek.

Dit is bepaald in 1930, sinds die tijd zijn er wel wat veranderingen geweest.
Het had ook te maken met concurrentie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Winkeltijdenwet
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel 'wat' veranderingen? Tot een jaar of 20 geleden was het nog ondenkbaar dat er zondagsopeningen zouden komen en hier is het nu elke zondag open ;)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja daar heb je natuurlijk gelijk ik, ik weet nog dat de AH open was van 9:00 tot 18:00 toen ik klein was :-) Toen ik een jaar of 9 was werd dat ineens van 8:00 tot 20:00 En toen ik in Amersfoort kwam wonen was 1 supermarkt 1x per maand open, nu zijn ze bijna allemaal open. Alleen de + springt eruit met zijn 7 dagen per week van 8:00 tot 22:00
Omdat daar in Nederland geen vraag naar is. Natuurlijk voorkomt de winkelwet dat maar die is al zo vaak aangepast (zie de zondagsopeningen). Ik geloof ook niet dat alle winkels in heel Amerika de hele dag open zijn. In grote steden gaat het leven de hele dag door en daar is er dus vraag naar. In Nederland zijn ook winkels in grote steden die de hele nacht open zijn maar dat zijn dus nachtwinkels.

Ik kan mij overigens ook niet voorstellen dat een winkel die de hele nacht open is genoeg klandizie krijgt om dat te bekostigen (mensen aan het werk op hele dure tijden). Dat was ook het probleem van de zondagopeningen: mensen verspreiden hun inkopen dus je verkoopt niet méér maar je bent wel meer geld kwijt om je personeel te betalen op een dure dag. Gelukkig is gebleken dat dat nog mee valt omdat mensen juist minder vaak op zondag een pizza lieten komen of naar de snackbar of de chinees gingen maar die instellingen hebben er natuurlijk wel nadeel aan gehad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat er regels voor openingstijden worden gesteld door de gemeente. Bovendien kost 'open zijn' geld voor energie en personeel. Ook zijn leveranciers er niet op ingesteld om de klok rond te leveren.