Waarom zijn sommige winkels erop tegen dat je fotografeert in hun winkels?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Winkelen

Antwoorden (4)

Omdat ze bang zijn dat je ideen steelt.
Zij hebben niet graag dat je de prijs fotografeert om dan te vergelijken met andere winkels.
Mensen die foto's nemen kopen niets
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd, goed antwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En in alle winkels is nagenoeg hetzelfde te koop, Kan dus nimmer de reden zijn.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dit kan de reden toch niet zijn? Dan zouden ze mij ook moeten verbieden rond te lopen met een notitieboekje en een pen, want daarin kan ik ook alle artikelen met de prijs opschrijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een notitieboekje is minder direkt dan een foto nemen.
Ze kunnen niet iedereen controleren die iets aan het opschrijven zijn, als het al toegestaan is dit te controleren.
Een foto weten ze dat het iets uit de winkel is.
Ook staan er copyrights op hun produkten.
Bel maar eens naar een winkel om een prijs te vragen van een bepaald artikel. Dikwijls krijg je een antwoord dat ze dat niet geven via de telefoon.
Het is ook de beleefdheid dat wanneer je foto's neemt, je dit vraagt aan de betrokkene personen.
Stel dat er iemand een geheime verhouding heeft en op een plaats aan het shoppen is met de persoon in kwestie.
Er wordt een foto genomen waar deze mensen per toeval opstaan. Vervolgens wordt deze foto op een forum geplaatst ter beoordeling.
Op dat moment kan gans de wereld zien dat deze mensen tesamen waren. Niet uit te sluiten dat er iemand deze mensen erkend en dat tegen de andere partners gaat zeggen. Dit lijkt mischien ver gezocht maar dit gebeurd dagelijks met mensen die foto's op straat maken.
Sommige winkels nemen dan het zekere voor het onzekere en verbieden het fotograferen in hun winkel, wat dus wettelijk kan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar heb je het over? Copyright? Geheime verhoudingen? Openbaar maken van foto's? 1 Een foto van een artikel kan nimmer onder het copyright vallen, zeer zeker niet een prijs die een winkel vraagt voor een artikel. 2 Om een geheime verhouding te openbare heb ik geen foto nodig kan ik ook op andere wijzen. 3 Het openbaar maken van foto's die binnen een gebouw of op een terrein genomen zijn mogen niet zonder toestemming van de eigenaar van het gebouw / terrein gepubliceerd worden, heeft dus niets met het maken van de foto te maken.
Naast het fotograferen van prijzen zijn er winkels waar het niet mag vanwege de veiligheid. Het kan namelijk ook zijn dat je foto's maakt van de plekken waar camera's en dergelijke hangen, waarna je die kunt ontwijken bij een overval of inbraak. Zeker in elektronicawinkels, banken en juweliers is dit de voornaamste reden en niet de prijsvergelijking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het niet mogen fotograferen in een winkel heeft drie redenen,

Schending van de privacy van de winkelier, personeel en klanten.

Verbergen van misstanden.

Het voorbereiden van een diefstal / kraak.

Het fabeltje van prijsvergelijking kan meteen naar het fabeltjesland verwezen worden, naast fotograferen is het noteren van de prijzen ook mogelijk, iets wat de supermarkten onderling doen, dagelijks gaan er een aantal personeelsleden van Jumbo op bezoek bij Albert Hein en omgekeerd om de prijsverschillen te controleren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toen ik mijn eerste digitale camera (jaren geleden) had mocht ik bij Ikea daar niet mee fotograferen. Het ging om het design, ontwerp en uitvoering. Tegenwoordig fotografeert iedereen bij Ikea.
Nog steeds kan dat bij een winkel, zeker een design-winkel, de reden zijn.

Ik maak regelmatig foto's in winkels via mijn mobiele telefoon van prijs of één artikel. Zo lang je dus niet het hele interieur vast legt, met alle veiligheidscamera's en gezichten van mensen zul je tegenwoordig weinig problemen ondervinden.