Zijn de kosten van een extra hoge energierekening voor de huurder of verhuurder?

ik huur all in; huur, gas, water en elektra. Dit is contractueel vastgelegd. Nu heeft de verhuurder een extra hoge rekening gekregen voor gas (700 euro.) Voor wie zijn deze extra kosten?

Toegevoegd na 9 minuten:
winkelpand zit onder zijn woning. Dus hij woont erboven. Water gebruik ik amper (plus minus 3x per dag wc). Elektra gebruikt 50 kw per maand. Voor gas wordt alleen de verwarming gebruikt. De temperatuur staat ingesteld op 20,5 graden overdag, met uitzonder van zondag en maandag want dan ben ik gesloten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een verhoging van de huur is alleen maar mogelijk als er in de huurovereenkomst onderscheid is gemaakt tussen de "kale huurprijs" en de servicekosten. Bij een all in-huurprijs, is het voor de verhuurder niet mogelijk om een huurverhoging door te voeren: de huurprijs staat immers niet vast, zodat de huurprijs niet kan worden verhoogd. Kan de huurder/verhuurder verzoeken om de all-in huurprijs te splitsen? Volgens artikel 7:258 BW kan de huurder de huurcommissie altijd verzoeken om de hoogte van de huurprijs en de hoogte van het voorschotbedrag vast te stellen. De verhuurder kan dit slechts onder bepaalde voorwaarden. Waarom kan het handig zijn om de all-in huurprijs te laten splitsen? In veel gevallen zal de huur hierdoor worden verlaagd. De huurprijs wordt immers bepaald op 55 % van de maximale huurprijsgrens en het voorschot servicekosten op 25 % van die huurprijs. Veel verhuurders zien dit dan ook als een sanctie. Is splitsing noodzakelijk om de servicekosten te berekenen? Ja, want anders kan de huurcommissie de servicekosten niet vaststellen. Toegevoegd na 1 minuut: De kosten zijn bij een all in prijs voor de verhuurder.

Bronnen:
www.huurgeschil.nl
www.huurgeschil.nl/index.php?page=allinhuu...

Daar het hier gaat over bedrijfspand, zal de pand eigenaar moeten aantonen dat jij de gas rekening hebt opgedreven. Als er geen gescheiden meters of tussen meter is kan dat niet. Als je all in hebt afgesproken is dit het probleem van de verhuurder. Als je redelijker wijs voor jezelf kan aannemen dat je wel de verbruiker van het gas bent, dan zou ik in gesprek gaan en de rekening delen. Je moet tenslotte wel met elkaar verder. En vijf jaar zijn zo om. Dan moet wel je contract verlengd worden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100