Waarom bieden juist fietsenmakers aan je schaatsen te slijpen?

Mij valt op dat veel fietsenmakers een bordje "Schaatsen slijpen" voor de deur hebben gezet. Sommige verkopen ook schaatsen.

Nu is schaatsenslijpen niet iets dat ik in eerste instantie bij een fietsenmaker zou verwachten: het gaat om een heel ander vervoermiddel en een heel andere onderhoudstechniek. Alsof een hijskraanmachinist aanbiedt mijn skiff (roeibootje) goed af te stellen.

Waarom doen juist fietsenmakers aan schaatsenslijpen? Wat is het verband?

11 jaar geleden
in: Winkelen

Het beste antwoord

Dat is van oudsher zo ontstaan. Vroeger had je overal een smid, die schaatsen sleep en heel vroeger vaak ook maakte. Dat was tenslotte de man die goed met metaal overweg kon. Het ambacht smid is langzaam verdwenen, sommigen gingen zich specialiseren in fietsen, anderen in ijzerwaren. Vandaar dat je het schaatsen slijpen nu nog vaak ziet bij fietsenmakers en ijzerwarenzaken. Dat hoort er na zoveel jaar nog steeds bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In de winter word er mjnder gefietst, maar wel veel geschaatst (over het algemeen).
Kleine moeote om dan schaatsen te gaan slijpen, maar wel extra inkomsten.
En een fietsenmaker zit vaak al op een praktische plek waar veel mensen komen (zoals een station).
11 jaar geleden
Wellicht omdat er momenteel weinig wordt gefietst en er dus ook weinig te repareren valt en ook bij de fietsenmaker ,oet de schoorsteen roken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral als ie zijn voorraadje oude fietsbanen gaat opstoken!
Het grootste verband lijkt mij, dat zij een werkplaats hebben, en ze dus eenvoudig die technische zaken zoals bankschroef en het benodigde gereedschap hebben en aan kunnen komen.
Bovendien is het personeel ook technisch genoeg om de werkzaamheden te leren en uit te voeren.
Daarnaast zijn fietsenmakers vaak op locaties die eenvoudig bereikbaar is voor de mensen.

Eenvoudig zakcentje bijverdienen dus.