De winkelier heeft ons een product verkocht voor minder dan de vraagprijs. De winkelier eist het restbedrag. Mag dat?

Toegevoegd na 3 minuten:
Het product dat wij gekocht hebben staat nog in de winkel, maar wij hebben wel al betaald voor het product. Hiervan hebben wij een handgeschreven bon, waarop het bedrag staat en dat wij gebeld worden als we het product kunnen ophalen. Nu hebben wij een telefoontje gehad over de incorrecte prijs, waar er ons werd gevraagd of wij het resterende bedrag nog wilden betalen of dat wij ons geld terug wilden hebben. Nu wil ik graag weten wat onze rechten zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als op de bon dezelfde prijs staat als waarvoor het artikel in de winkel stond heeft de winkelier pech en dient hij jullie het object voor de prijs te verkopen die op de bon staat. Dat het item duurder is geworden is niet uw probleem maar het zijne en had hij voor de verkoop moeten informeren of de prijs nog correct was. Winkelier is dus in beginsel verplicht om het item aan u te verkopen voor de overeengekomen prijs (die op de bon staat) en mag hij de koop niet ontbinden.

De wet is gestoeld op redelijkheid en billijkheid. Wanneer het aannemelijk te maken is dat de winkelier zich kon vergissen in de prijs, is er geen sprake van een mondelinge overeenkomst waar de winkelier zich aan moet houden. Kortom, je zult wat meer informatie moeten geven over de context. Hoe is de afspraak gemaakt, en over welke bedragen gaat het en welk product (een tastbaar product is bijv. iets anders dan een dienst). Verder zou je kunnen praten met een leidinggevende of een klacht neerleggen bij een bovenliggende organisatie om alsnog de betreffende prijs te krijgen.

Het burgerlijk wetboek stelt: BW 7:1 "Koop is de overeenkomst waarbij de een zich verbindt een zaak te geven en de ander om daarvoor een prijs in geld te betalen. " Als duidelijk is om welk artikel en welke prijs het ging en beide partijen met de koop instemden, is die tot stand gekomen. De winkelier kan niet ‘terugkrabbelen’. Je leest wel eens iets over een ‘kennelijke fout’. Als een bijv. een tv wordt geprijsd voor euro 100.- terwijl deze overal elders euro 1000.- kost, dan moet het ‘gezond verstand’ al duidelijk maken dat de winkelier ‘m dan niet hoeft te leveren. Maar dat is een uitzondering. Bovendien is die hier niet van toepassing want de koop IS al tot stand gekomen. Kortom de verkoper moet gewoon leveren. Doet hij dat niet, dan zou je een schadevergoedingsprocedure kunnen starten tegen de verkoper omdat hij de overeenkomst niet nakomt (want nu ben je ‘verplicht’ het gewenste artikel tegen een waarschijnlijk hogere prijs elders te kopen). Maar meestal wordt de soep zo heet niet gegeten bij kleine zaken en accepteert de koper dat met teruggave van het geld de zaak afgedaan is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100