Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er ooit onderzoek gedaan naar het succes van tv commercials? (toelichting)

De, voor mij irritante, tv commercials zijn er natuurlijk om ons te overtuigen om bepaalde producten en/of diensten af te nemen.

Is er ooit onderzocht of mensen inderdaad meer chocola of snoep kopen na het zien van deze reclameboodschap?

En hoe zit het met grotere producten zoals een fiets of zelfs auto's?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Winkelen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Ja absoluut, met name door de hoge kosten zal men willen weten wat het effect is.
Reclame bureau's onderzoeken dit regelmatig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar hoe onderzoeken ze dit? Mijn rolletje drop kan ik net zo goed toevallig kopen en dus niet perse na aanleiding van de reclame.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het onderzoeken van (stijging) van de verkoopcijfers maar ook van naamsbekendheid.
Ja, daar is veelvuldig onderzoek naar gedaan en het werkt. Vandaar dat multinationals als Coca cola en Adidas en Nike en dergelijke zichzelf nog steeds scheel betalen aan reclames.

Reclame is sluw, het werkt niet op je bewuste maar op je onbewuste denken. Ook met een fiets of auto werkt dat prima.
Ze laten je een auto zien, met mooie landschappen, mooie muziek en leuke teksten en stemmen erbij.
Je krijgt een prettig gevoel.

De volgende keer dat jij een auto dealer binnenloopt en een skoda of wat dan ook bekijkt dan verbind jouw onderbewuste deze auto direct met dat leuke muziekje, humoristische grapje of prachtige landschap.
Jij merkt dit niet, jij krijgt enkel een prettig gevoel en denkt dat je je aangetrokken voelt door die auto.
Dit is niet waar, jij voelt je aangetrokken door dat prettige gevoel.

Adidas schoenen hebben bijvoorbeeld niets te maken stoere voetballers, blur, en pannas en weet ik het wat.
Het is gewoon een schoen, toch krijg je een bepaald gevoel als je naar een adidas schoen kijkt.

Dit is een vorm van conditioneren, of je kunt het zelfs tot indoctrinatie rekenen, en dit is hoe reclame werkt.
Het beinvloed ons allemaal, of we dat nou willen of niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, en het feit dat het irriteert, bewijst de invloed al.
Want misschien haat je de reclame, maar intussen ken je de productnaam waarschijnlijk al wel.
Ja het heeft als het ware te maken met "priming". Wat wil priming zeggen is dat: je ergens in je onbewuste beinvloed wordt. vroeger werd gewerkt met subliminale priming.. dat was dus met coca cola reclames tussen de films door in een bioscoop.. wat houdt subliminale priming in? Dat is de reclame product in achtergrond van een film laten verschijnen voor de bewustheidsniveau van mensen.. het heeft een tijdje gewerkt maar daarna is de subliminale priming verboden geworden.

wat reclamebureaus nu vaak doen is genruik maken van "more exposure" effect ... dat houdt in hoe vaker je iets ziet.. hoe meer je dat gaat waarderen en beter vinden. ook gebruiken ze in hetzelfde context gebruik van "framing" dat houdt in dat het gebruik van woorden of zinnen in een bepaald positief context wordt gezet zodat je bij de meeste producten of bij de aankoop van producten een " goed gevoel " krijgt.

tot slot de reclames van google en internetbrowser site's.. zij verzamelen specifiek aantal woorden wat gegoold zijn en zoeken op reclames die dezelfde woorden kunnen bevatten.. zo hebben zij bijv. het woord " romantisch" en " rustige vakantie" aan elkaar gekoppeld en wanneer men een van deze woorden twee of drie keer googlt verschijnt voor de vierde keer op je startpagina reclame vakantie bestemmingen met romantische uitzicht etc.

mocht je nog geintersseerd zijn over dit onderwerp dan kan je het boek sociale psychologie.(Vonk,2007) raad plegen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing