Wat is beter, een verrekijker met een vergroting van 10 x 50 of 7 x 50 of 7 x 40? Wat betekenen deze getallen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Winkelen
22.9K

Het beste antwoord

Het eerste is de vergrotingsfactor het tweede de diameter van het objectief.
Een 7 X 50 is b.v. geschikt om bij schemering/duister te kijken.
Maak niet de fout om een te sterke vergroting te kiezen, daarmee is het vrijwel onmogelijk om b.v. een vliegende vogel in beeld te krijgen en niet alleen het beeld wordt vergroot maar ook de trlling van je handen wordt versterkt; bij 10 X versterking zal het beeld al gauw dansen en zie je minder dan bij een 7 X.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overdag heb je dus vaak meer aan een kleinere 6 X 30.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het eerste getal geeft de vergroting weer.
Het tweede getal de diameter van de "intreepupil", dat is een maat voor het het "lichtverzamelend vermogen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moet eigenlijk zijn 10x, 50 mm
Dus 10 x vergroting, bij een lensopening van 50 mm.

Hoe groter de lensopening, hoe zwaarder de kijker.
Een 7x, 50 kijker vergroot weinig en zal altijd licht in je ogen werpen. Dus bij sterke beweging (op een deinende boot) kun je dat blijven zien.
Ook kun je met deze kijker in het stikdonker net iets beter zien dan met een 10x, 50 kijker.

Neem je een 20x, 50 kijker, dan is de vergroting heel sterk, en is ook het trillen van je handen 20x vergroot. Je moet dat echt leren hanteren. Of hem vastzetten op een statief.

Vaak is een 8x, 30 kijker een mooi optimum. Niet te zwaar, redelijke vergroting, voldoende licht.

Tegenwoordig zijn er heel goedkope kijkers in de aanbieding. Maar daar krijg je wel hoofdpijn van, omdat de optiek allemaal scheef in elkaar zit. Een goede kijker is best veel geld.