Ben ik verplicht fedex BTW- en of invoerrechten te betalen?

Het pakket komt uit Turkije (buiten EU) en de 21% btw is berekent over €228 terwijl ik daadwerkelijk €140 betaald heb. Maar dat terzijde.

Ik lees het volgende op de fedex website: Als de ontvanger de zending weigert of weigert te betalen, is de afzender uiteindelijk aansprakelijk voor mogelijke btw en invoerrechten inzake de zending.

Betekent dit dat, als ik dit factuur gewoon negeer, ik hier verder geen kosten aan heb? Het pakket had ik al eerder binnen dan het factuur dus die kunnen ze niet meer inhouden...

Picture for question
7 maanden geleden
2.6K
TurfGraver
7 maanden geleden
Dan zal de afzender waarschijnlijk de rekening naar jou opsturen.
tinus1969
7 maanden geleden
In theorie blijf je betalingsplichtig en kan de afzender een incassobureau sturen.

Antwoorden (1)

Als je het pakket inderdaad al hebt ontvangen, zou je de factuur kunnen negeren. Het is niet netjes, want eigenlijk moet je betalen.
Maar FedEx heeft in dat geval geen "dwangmiddel" om de betaling af te dwingen. Zij zullen de BTW en invoerrechten dan mogelijk verhalen bij de afzender.
Maar het is een ander verhaal, als je het pakket nog niet hebt ontvangen. Als je dan niet betaalt, dan wordt dit ook gezien als weigering om het pakket in ontvangst te nemen. Dan wordt deze teruggestuurd naar de afzender.
Dat de BTW over een hoger bedrag wordt berekend, dan de waarde (het aankoopbedrag) van het pakket klopt. De BTW wordt namelijk berekend over de waarde van het in te voeren artikel, plus de daarbij komende kosten (de invoerrechten, vrachtkosten en landingskosten).
7 maanden geleden