Mag ik een logo/naam van een merk bedrukken/borduren op een kleding stuk en massaal verkopen?

Bijvoorbeeld een merk zoals Nike waarbij ik op het shirt een nike schoen borduur en het logo+merknaam van nike er bij borduur. Is dat legaal?

9 maanden geleden
1.8K
TurfGraver
9 maanden geleden
Voor eigen gebruik (dus niet handel)?
Ritsuka
9 maanden geleden
Mag je niet doorverkopen

Antwoorden (2)

Nee, dat is niet legaal. Het logo van Nike (en alle andere merken) wordt beschermd door het merkenrecht. Zelfs iets wat er in de verte op lijkt is in principe verboden. Criterium is dat een gemiddelde consument op het verkeerde been gezet zou kunnen worden. Weet ook dat als Nike een inbreuk op hun merkenrecht vermoedt er een groot juridisch geweld losbarst. Beslag leggen op je bankrekening is daarbij heel gewoon. Om mee te beginnen.
9 maanden geleden
Nee, dat mag niet.

Juridisch gezien is een merk gekopieerd en is sprake van merkinbreuk wanneer het geregistreerde merk wordt gebruikt in het economisch verkeer als merkteken dat gelijk is aan het merk, voor dezelfde waren of diensten waarvoor dat merk is ingeschreven. Volgens de wetstoelichting vallen hieronder: piraterij, namaak, parallelimport, en handel in illegale merkproducten.