Waarom zijn online cursussen meestal maar beperkte tijd te bekijken?

Ik volg geregeld iets online, cursussen, webinars etc. wat toch niet altijd goedkoop is. Voor een cursus zit je al snel aan 200 euro en (veel) meer, webinars zijn vaak gratis maar dan om reclame te maken voor een betalend online aanbod dat je dan vaak zogezegd met korting kan krijgen.
Wat mij verwonderd, is dat als ik zo een online cursus koop, of na een webinar in een betalend aanbod stap, of een opname koop van een online event etc. ik dan niet gewoon levenslang toegang heb.
Als je papieren dingen koopt zoals een papieren cursus, heb je dat toch ook voor het leven? En die zijn vaak veel goedkoper dan wat men vraagt voor online.
Dus waarom hanteert men niet hetzelfde principe, je koopt iets en het is van jou?
Stel dat je een jaar toegang hebt, kan ik me moeilijk voorstellen dat mensen na dat jaar nog eens net dezelfde cursus enz. kopen, dus dan ben je je geld in feite gewoon kwijt en kan niet meer nog eens "bladeren" en dingen herhalen.

10 maanden geleden
1.4K
TurfGraver
10 maanden geleden
Downloaden?
Cursussen worden soms aangepast of uitgebreid.
Dan zou men elk versie online moeten laten staan.
liveisgreat
10 maanden geleden
Had u al online cursussen enz gevolgd? Deze zijn meestal niet downloadbaar. En ze veranderen niet zomaar, er wordt een cursus online gezet, en nadien een volgende.
Als je een papieren cursus koopt, neem je ook genoegen met wat je kocht.
TurfGraver
10 maanden geleden
Ja dat heb ik (en geef ik).
Er zijn verschillende manieren om iets te downloaden.
Als je een online cursus volgt weet je ook wat je koopt toch?
Gertzwart
10 maanden geleden
Zodat je anderen niet je inlogcodes geeft om de cursus ook te volgen. Dit gaat online namelijk veel makkelijker.
liveisgreat
10 maanden geleden
@Gertzwart dank. Maar als ik een cursus op papier koop kan ik die toch ook doorgeven
TurfGraver
10 maanden geleden
De online cursus is alleen leesvoer?
liveisgreat
10 maanden geleden
@Turfgraver. Je wil me het gevoel geven dat ik de zaak onvoldoende onderzocht heb en ook niet weet wat ik koop. Dit is niet zo. Als je een tip hebt over hoe ik iets kan downloaden als het leerprogramma dit niet voorziet, hoor ik dat graag. Ik weet hoe ik videos kan opnemen met bepaalde programma's, maar ook dat is niet evident.
Ik weet wat ik koop en heb tegelijk de vraag waarom hetgeen ik koop in feite niet gekocht is maar enkel tijdelijk gebruikt kan worden.
TurfGraver
10 maanden geleden
Omdat serverruimte geld kost.
Er zijn programma's waarme je webpagina's kunt opslaan als pdf of je scherm kunt capturen.
Je koop iets digitaal, zie het als een abonnement.
Je verwachting is anders.
Ikhebgeenidee
10 maanden geleden
Ik vind de vraag niet zo gek. Het doorgeven van inloggegevens is te vergelijken met het uitlenen van de geprinte versie. Soms is het mogelijk om informatie uit zo'n digitale omgeving voor jezelf beschikbaar te maken als bv. een pdf. Heb bij zo'n online opleidingsinstituut een cursus gevolgd; daar hebben ze allerlei (programmeer)trucs uitgehaald om dat zo moeilijk mogelijk te maken door dingen uit te schakelen. @TurfGraver: "Cursussen worden soms aangepast of uitgebreid. Dan zou men elk versie online moeten laten staan." Of updaten? Denk dat @TurfGraver een goed argument heeft met betrekking tot serverruimte. Daarnaast denk ik dat het een verdienmodel is; je zult (weer) geld moeten uitgeven om toegang te krijgen/houden tot de informatie.
SimonV
10 maanden geleden
Downloaden: ik weet niet of het lukt een cursuspagina te printen en als printer te kiezen voor "Microsoft print to pdf".

Geef als eerste antwoord