Mag een bedrijf een dubbel gezonden product toevoegen aan mijn order en mij hiervoor laten betalen?

Ik heb laatst een kettlebell besteld bij een webshop. Het product was op voorraad en zou binnen een aantal dagen bezorgd worden.
Zonder melding werd de bezorgdatum 5 x veranderd waardoor het 3 weken duurde tot ik mijn bestelling kreeg. Toen ik contact opnam via de e-mail kreeg ik geen antwoord een aantal dagen later heb ik het geprobeerd via Facebook messenger en toen kreeg ik de volgende dag bericht. Daarna werd het product bezorgd. Twee dagen later werd er opnieuw een pakket bezorgd wat ik zelf niet heb aangenomen het is hier op de trap gezet door de bezorger in het trappenhuis. Ik heb het niet aangenomen en ook niet opengemaakt. Nu hebben ze mij benaderd en verplichten zij mij nu om het pakket terug te sturen of anders moet ik het bedrag van de 2e kettlebell betalen met 30% korting.
Ik heb aangeboden dat ze een koerier kunnen laten sturen om het (ongeopende) pakket op te halen en dat ik zal zorgen dat ik de deur dan open doe voor de koerier. Ze willen mij echter dwingen om het pakket op te sturen via een verzendlabel dat ze me hebben gestuurd en dat ik dus met een pakket van 10 kilo ga lopen zeulen terwijl zij mij iets sturen wat ik niet besteld heb en niet om gevraagd heb en niet aangenomen heb. Anders gaan ze een factuur sturen. Het mailverkeer gaat over en weer, van de winkel duurt het gemiddeld 3 dagen voordat ze antwoorden en de toon is hooghartig en dwingend terwijl zij iets gedaan hebben wat niet klopt.
Ik ben toch niet verantwoordelijk voor deze kosten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Fouten maken is menselijk, en als je iemand kunt helpen om dat ongedaan te maken, waarom ook niet? De manier waarop ze met je corresponderen staat me wel tegen, eerlijk gezegd. Dreigen met kosten en zo, terwijl je formeel gezien tot niets verplicht bent. Het antwoord op je vraag is dus: je bent tot niets verplicht. En als het echt bezwaarlijk voor je is om het pakket weg te brengen, laat hen dan weten dat je het pakket desnoods een paar maanden voor hen bewaart tot er iemand in de buurt komt om het op te halen, stel ik voor. Blijf vooral vriendelijk zou ik zeggen, maar laat hen wel weten dat je ongefundeerde dreigementen naast je neerlegt. En dat je een eventueel betaalverzoek als niet ontvangen zult beschouwen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100