Is dit een manier van oplichting op Marktplaats?

Ik heb een product op marktplaats te koop staan en ben akkoord gegaan met het bod. Hij vraagt de advertentie op gereserveerd te zetten. Dat heb ik gedaan en gevraagd wanneer hij hem wil komen ophalen. Dat zou hij mij de volgende dag laten weten. Ik hoor die dag niets, dus stuur nogmaals een bericht en of hij nog interesse heeft en of hij hem komt halen. Afgesproken dat hij hem in de avond komt ophalen, maar hij vraagt vervolgens niet naar een adres en laat rond het afgesproken tijdstip niets horen. Is dit oplichting of niet en wat heeft deze persoon hier aan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
9.6K
ronron1212
3 jaar geleden
Nee dat is geen oplichting maar in de maling nemen.
Ivana
3 jaar geleden
Op Marktplaats ben je pas ergens zeker van als alles is afgerond. :)
Maar er zijn heel veel mensen die gewoon doen en je niet in de maling willen nemen. Jij hebt ook geen verplichtingen zolang er niets is afgesproken op een deugdelijke manier. Je kunt dus gewoon doorgaan met een andere gegadigde.
Pieterke
3 jaar geleden
Heb meermaals op iemand zitten wachten die iets op zou komen halen. Men is dan te onbeschoft om even te laten weten dat men niet kan komen.
Het kan ook zijn dat men een spelletje met je heeft gespeeld. Maar het is geen oplichting. Je hebt niets geleverd en geen schade geleden. Ga gewoon door met de volgende geïnteresseerde.
Edraket
3 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft hij het identieke product al elders goedkoper gekocht, en heeft hij niet het fatsoen dit aan jou te melden, door te zeggen dat hij van de koop afziet.
SnakeEye
3 jaar geleden
Dit gebeurt jammer genoeg zo vaak op Marktplaats, vandaar dat ik niet meer op marktplaats iets te koop zet. Wat je eventueel nog kunt doen is om een deel van de prijs vooraf te laten betalen en pas dan op reserveren zet. Dit is uiteraard ook een kwestie van vertrouwen en dat is er tegenwoordig ook weinig. Ik heb dit in het verleden wel gedaan en bij mij heeft het geholpen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Voor zover ik weet heeft hij geen persoonlijke gegevens van u. Ik denk dat hij zijn keuze nog niet heeft gemaakt of hij is aan het rommelen.
Gustavo Woltmann

Antwoorden (2)

Soms tref je een beter of goedkoper artikel op Marktplaats. Waarschijnlijk heeft de koper van z’n koop afgezien om een of andere reden. En heeft hij niet het fatsoen gehad dit even te melden.
Er is dus geen sprake van oplichting.
.
Marktplaats:
Het komt soms voor dat de (ver)koper niet meer reageert. Dit is bijvoorbeeld mogelijk na het uitbrengen van een bod of het versturen van een bericht.
Op Marktplaats zijn biedingen niet bindend. We kunnen (ver)kopers daarom niet verplichten om te reageren. Het kan natuurlijk ook dat de (ver)koper geen interesse meer heeft en daardoor niet meer reageert.

Uit ‘10 frustraties op Marktplaats’: je maakt een afspraak met de koper om iets op te laten halen, gefeliciteerd! Alles wordt in de details geregeld… komt de koper uiteindelijk niet opdagen. Zonder tegenbericht.
SimonV
3 jaar geleden
Dit kan een vorm van oplichting zijn. Jij bent dan echter niet het primaire slachtoffer.
Scenario: De koper is eigenlijk geen koper maar zelf verkoper. Hij doet zogenaamd alsof hij jouw product koopt, zodat anderen niet meer in staat zijn jouw product te kopen, en het dus van hem moeten kopen - daarom vroeg hij ook nadrukkelijk of jij jouw product op 'gereserveerd' wilde zetten.
3 jaar geleden
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Echt waar hé. Dat had ik nog niet eens bedacht. Wat een gieren heb je toch!