moet je je id kaart laten zien bij een afhaal punt?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
7.2K
LeonardN
4 jaar geleden
Vaak zal men er niet om vragen en is het opgeven van je naam of een afhaalnummer voldoende. Soms zal men wel om een id vragen. Handiger is het als je aangeeft wat voor afhaalpunt je exact bedoelt. Sommigen zullen dan al in de voorwaarden stellen wat je wel of niet mee moet nemen.
Ritsuka
4 jaar geleden
Soms wel, soms niet. Kan er geen pijl op trekken bij de Primera waar ik mijn pakketjes vaak afhaal.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@itsmelars44, je moet een id-bewijs altijd bij dragen als je de woning verlaat. Of je het wel of niet moet tonen? Als er reden is om te twijfelen, zeker wel. Aan mij wordt het nooit gevraagd, maar dat komt omdat ik zo bekend ben als de bonte hond. Wees blij als een afhaalpunt zo nauwkeurig werkt, dat een ander er niet met jouw pakketje vandoor kan gaan. Het afhaalpunt in ieder geval achteraf kan nagaan aan wie het pakket is afgegeven.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bij bezorgen aan de deur mag de bezorger ook een ID-check doen bij het overhandigen van een brief of pakket. Zeker als de ontvanger aan de wettelijke leeftijdseisen moet voldoen.
LeonardN
4 jaar geleden
@itsmelars44 Zou je vraag beter verwoord zijn als: Heb je een grote kans dat er naar een identiteitsbewijs gevraagd wordt als je een pakketje afhaalt bij een afhaalpunt?

Antwoorden (2)

Ja daar zullen ze je wel omvragen anders weten ze toch niet dat jij het bent.
Dit moet je weten over het ophalen

Neem ter controle een geldig legitimatiebewijs mee (geen kopie).
Haal je pakket op binnen 2 weken. Daarna gaat het terug naar de afzender.
Soms moet je betalen bij het ophalen. Denk aan een pakket uit het buitenland. Of als je iets hebt besteld met ‘betaling bij ontvangst’.
Toegevoegd op 07 mei 2019 15:59: bron, tekst
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Als ik binnen kom bij een afhaalpunt en zeg wie ik ben, en dat mijn pakketje klaarligt volgens een mail, en het afhaalpunt ziet inderdaad dat er een pakketje ligt met de naam die ik opgeef, zullen niet alle afhaalpuntmedewerkers nog sceptisch genoeg zijn om een ID te vragen. Anderen werken met een afhaalbon (met een nummer of scancode), dat zal ook voldoende zijn om dan niet om een id te vragen.
ronron1212
4 jaar geleden
Bij ons hier niet id of paspoort.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hier ook niet. Maar als je iets voor 18+ besteld en je ziet er jong uit wel.
LeonardN
4 jaar geleden
@manonnetje Bedoel je met "hier ook niet" dat je NIET (altijd) je id of paspoort hoeft te laten zien? (ik denk dat ronron1212 juist bedoelt dat het bij hem wel altijd moet).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ronron1212,ja men dient er altijd naar te vragen. Dat dit niet altijd gebeurt, is een ander chapiter.Vooral in een dorp waar ons kent ons geldt, zal dit niet snel gebeuren dat er naar gevraagd wordt.
Bij 18+ pakketten dient bij twijfel altijd een id kaart getoond te worden. Het vragen om en noteren van het nummer en type id-bewijs is toegestaan bij de wet registratie persoonsgegevens mits het bedrijf of de instantie daarvoor een aantoonbaar belang heeft en de vaststelling niet anders kan plaatsvinden.
In het geval van de afgifte van een op naam gesteld pakketje heeft het afhaalpunt een aantoonbaar belang. Als zij het pakket aan de verkeerde persoon meegeven of als er beweert wordt dat het pakket niet is afgehaald, zijn zij aansprakelijk voor de gevolgen.
De registratie van het nummer kan gebruikt worden om te controleren (dat gebeurt dan meestal direct) of een id-bewijs als vermist of als gestolen staat geregistreerd.
LeonardN
4 jaar geleden
@JoanDArc
"ja men dient er altijd naar te vragen." Waarom? Wie of wat stelt dat?
Nee je bent niet verplicht je identiteitsbewijs (of ander document) te tonen als daar om gevraagd wordt bij een afleverpunt. Als je weigert zal waarschijnlijk je pakketje niet meegegeven worden.

Er wordt wel vaak, maar niet altijd, naar een identiteitsbewijs gevraagd. Zeker als het pakket 18+ inhoud heeft is dit vaak een vereiste.
Alleen bij politie, KMar en BOA moet je je identiteitsbewijs laten zien.