Waarom is Aliexpress zo goedkoop?

Omdat ik laatst op die website ben gekomen en alles is zo goedkoop, dat begrijp ik nii.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Chinese troep is gewoon goedkoop...!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Tenslotte heb ik wel eens gehoord dat China meebetaalt aan het verzenden van pakketten naar Europa om zo de exportkosten die handelaren maken te minimaliseren. China zou dit doen om de internationale markt te kunnen uit bereiden. Of dit waar is weet ik niet." Dat laatste heb ik ook wel eens gehoord, maar schijnt niet het geval te zijn. De verzendkosten zitten gewoon (hoe goedkoop je bestelling ook is) bij de prijs in berekend.
Lees hier meer over op https://oostersegadgets.nl/wat-is-aliexpress/

Antwoorden (1)

Veel van de artikelen op ali express worden aangeboden door handelaren uit het buitenland. Veelal is dit in zuid-oost Azië. Deze lokale handelaren kunnen hun handel relatief goedkoop aanbieden vanwege verschillende redenen:

1. Omdat er geen allerlei tussenhandelaren aan te pas komen, die allen geld willen verdienen, kan de ali-express handelaar goedkoper verkopen.

2. Een ali-express handelaar hoeft geen fysieke winkel in (veel duurder) Europa te huren om zijn producten te verkopen.

3. Daarnaast is er weinig publieke controle op de manier van produceren. Grote Europese winkelketens als Zara, H&M of GAP worden veel actiever gecontroleerd door de 'crowd', dat wil zeggen dat er veel Europese activisten en lobbyisten zijn die zich bemoeien met het productieproces van de 'grote' merken. Zo worden ze gedwongen mee te werken aan 'duurzaamheid', tegen kinderarbeid te zijn, eerlijke lonen te betalen en garant te staan voor waardige arbeidsomstandigheden. Al deze factoren maken het verkoopproces veel duurder. De handelaar die jou iets verkoopt via ali-express heeft niet te maken met deze groep en kan dus ongestoord op zijn eigen manier aan de producten kopen.

Tenslotte heb ik wel eens gehoord dat China meebetaalt aan het verzenden van pakketten naar Europa om zo de exportkosten die handelaren maken te minimaliseren. China zou dit doen om de internationale markt te kunnen uit bereiden. Of dit waar is weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Vooral punt 3 is relevant; er is weinig/geen controle op wat Ali-express verkoopt. Je hebt dus weinig/geen garantie da je spullen krijgt van goede kwaliteit die op een eerlijke manier zijn gemaakt.
TurfGraver
7 jaar geleden
En maar afwachten wat je krijgt (en eventueel bijkomende kosten).
https://www.consumentenbond.nl/tablet/webshop-aliexpress-review#no6