Wat zijn deze rode draadjes met groene schijfjes?

Ik heb in China LED-lampjes gekocht. De zending was prima in orde en de verkoper had nog wat extra's ingepakt. Maar wat is dit eigenlijk?

Picture for question
7 jaar geleden
2.3K
Amadea
7 jaar geleden
Misschien om de lampjes in zo'n wenslampion op te kunnen hangen?
Bordensteker
7 jaar geleden
Kijk eens met de zoekwoorden chinese charms; ik vermoed er een soort goede wensen in. Op het ene schijfje lijkt een afbeelding van een hond te staan; het andere is iets moeilijker te herkennen.
escape
7 jaar geleden
@Bordensteker: Als ik op Chinese charms Google, dan lijkt et daar inderdaad op. En wat doen Chinezen daarmee? Dragen ze ze bij zich, of moet je ze onder je kussen leggen o.i.d.?
Jammer dat je geen antwoord hebt gegeven, dan kon ik jou het beste antwoord toekennen.

Het beste antwoord

Het zijn Chinese gelukshangers.
"Chinezen proberen het geluk af te dwingen door belangrijke plekken in huis te versieren met gelukshangers. In ons assortiment vind u verschillende hangers met eindeloze knoop, Chinese horoscoopdieren en jade.”
http://www.eenbeetjegeluk.nl/decoratie/chinese-gelukshangers/

Je kunt ze ergens ophangen, of aan je portemonnee bevestigen, of aan je sleutelring.
Je kunt ze als sieraad dragen, of op je werkplek leggen, of in je kassa als je een winkel drijft, c.q. je kluis als je kluizenaar, ehm, ik bedoel natuurlijk geslaagd zakenman, bent (of hoopt te worden).
http://www.alleghenycandles.com/feng-shui-coin.html

Overdag bij je dragen, en ’s nachts onder je kussen leggen, maakt het inderdaad af, zou ik zeggen. Een beter item om even aan herinnerd te worden zo bij het inslapen dan een luid tikkende wekker die je alvast aan de taken die morgen wachten herinneren.

Wij zouden het geluksbedeltjes kunnen noemen.
Bij ons hangen de in eigen ogen betere 'bedelaars' daarentegen graag een blauw/witte uitbeelding of verbeelding van een draaiende Beierse vliegtuigpropeller aan hun sleutelring!

Ik las in mijn tweede bron (alleghenycandles.com): “Add coins to gifts”. Welnu, dat is de toepassing in lijn met hoe jij er aan kwam. Een relatief goedkope (je ondergang hoef je niet zelf te initiëren tenslotte) en bij internethandel vanuit het verzendland passende soort gelukwens.

Ik merk voor de volledigheid nog op dat de rode koordjes elk als het ware tot een touwtje in elkaar gedraaid zijn met "inweving" van een schijfje. Het is geen ringetje dat je zo van het koordje kunt laten glijden: als je goed kijkt op de afbeelding is dat te zien. Het zit nu aan elkaar vast en hoort bij elkaar.