Mag een webwinkel refunderen zonder dat jij daarmee akkoord gaat?>

Ik heb dus een kennis die een GTX760 had gekocht op bol.com voor €115 o.i.d. wat dus enorm (bespottelijk) goedkoop was. Hij kreeg echter het artikel niet, maar kreeg slechts een terugbetaling aangeboden omdat het artikel per ongeluk te goedkoop aangeboden zou zijn. Stel je gaat hier niet mee akkoord, is bol.com dan geobligeerd om het artikel alsnog te leveren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoiets was er tijdje geleden ook gebeurd met een ander bedrijf waarbij er zelfs een rechtszaak aan te pas kwam. Weet niet meer wanneer / welk bedrijf, maar weet nog wel dat de rechter oordeelde dat het bedrijf het product niet hoefde te leveren omdat het toch duidelijk was dat de prijs niet kloppend zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat echter om een artikel die niet meer wordt verkocht, maar nu wel tegen een redelijk lage prijs. Dat zou dus een ander geval kunnen zijn en wellicht niet vergelijkbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://tweakers.net/pricewatch/339526/palit-geforce-gtx-760-2gb-jetstream.html 146 euro Dat is dus zo bizar voor de een rechter (wel als je weet vanaf welk prijspunt dat komt en dat dat goedkoper is dan een 750 maar oke). Zou een interessante rechtszaak worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vaak hebben zulke sites ergens in de voorwaarden (waarmee je met je aankoop dus akkoord bent gegaan) iets van prijsfouten voorbehouden. Heb al 3x expres een prijsfout gekocht, en nog nooit een levering gehad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Tiemsalabiem voorwaarden sloorwaarden Nederlandse wet is geldend. Maar ja, heb je zin om er een rechtszaak van te maken. Daar spelen die webshops natuurlijk op in. Het aangaan van een rechtszaak is duur, duurder het object dat je koopt.

Antwoorden (1)

Volgens art. 6:217 BW komt een overeenkomst tot stand komt door aanbod en het aanvaarden daarvan. Het op de website te koop aanbieden van het product is het aanbod, dat jij het product betaalt geldt als aanvaarding. Er is dus inderdaad sprake van een overeenkomst.

Volgens art. 6:219 lid 2 BW kan een aanbod ingetrokken worden zolang het aanbod nog niet is aanvaard. Dit is niet het geval hier omdat het al is betaald. Het aanbod mocht dus niet zonder reden ingetrokken worden.

Nu komt het probleem; Zoals art. 3:33 BW bepaalt vereist een rechtshandeling een op een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard. Oftewel: Het aanbod van bol.com om te verkopen voor €115,- is pas geldig als bol.com de wil had om dit product te verkopen tegen die prijs, en dit aan jou heeft laten weten. Zoals Bol.com heeft laten weten was er geen wil om het te verkopen tegen die prijs, ondanks het aanbod. Dit staat ook in de algemene verkoopvoorwaarden van Bol.com in artikel 4 lid 2: "Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet." Oftewel; er hoeft niet verkocht te worden bij een kennelijke fout.

In art. 35 BW staat echter: "Tegen hem die eens anders verklaring of gedraging, overeenkomstig de zin die hij daaraan onder gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen, heeft opgevat als een door die ander tot hem gerichte verklaring van een bepaalde strekking, kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met deze verklaring overeenstemmende wil."

Dus als jij redelijkerwijze mocht verwachten dat de verkoper inderdaad het product wilde verkopen voor die prijs de verkoper niet mag zeggen: "oops foutje".
Zoals je zelf zegt is dat niet het geval. Als iets bespottelijk goedkoop is mag je er van uit gaan dat het niet klopt. Dit bedoelt bol.com ook met de term "Kennelijk" in de algemene verkoopvoorwaarden.

Het probleem is dus: wat is kennelijk? Mocht je er van uit gaan dat de verkoper dit echt voor deze prijs wilde verkopen? Of moest je weten dat dit te mooi was om waar te zijn? Het BW stelt hierin geen duidelijke grens, het laat beoordelingsvrijheid over aan de rechter. Zoals anderen hier ook al gezegd hebben is het inderdaad een ontzettend lage prijs en ik denk zelf niet dat er een rechter is die jouw kennis gelijk zal geven.

Kortom, als het gelukt was was het mooi geweest, maar het staat hier bol.com vrij om niet te leveren.