Mag een webwinkel refunderen zonder dat jij daarmee akkoord gaat?>

Ik heb dus een kennis die een GTX760 had gekocht op bol.com voor €115 o.i.d. wat dus enorm (bespottelijk) goedkoop was. Hij kreeg echter het artikel niet, maar kreeg slechts een terugbetaling aangeboden omdat het artikel per ongeluk te goedkoop aangeboden zou zijn. Stel je gaat hier niet mee akkoord, is bol.com dan geobligeerd om het artikel alsnog te leveren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Volgens art. 6:217 BW komt een overeenkomst tot stand komt door aanbod en het aanvaarden daarvan. Het op de website te koop aanbieden van het product is het aanbod, dat jij het product betaalt geldt als aanvaarding. Er is dus inderdaad sprake van een overeenkomst. Volgens art. 6:219 lid 2 BW kan een aanbod ingetrokken worden zolang het aanbod nog niet is aanvaard. Dit is niet het geval hier omdat het al is betaald. Het aanbod mocht dus niet zonder reden ingetrokken worden. Nu komt het probleem; Zoals art. 3:33 BW bepaalt vereist een rechtshandeling een op een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard. Oftewel: Het aanbod van bol.com om te verkopen voor €115,- is pas geldig als bol.com de wil had om dit product te verkopen tegen die prijs, en dit aan jou heeft laten weten. Zoals Bol.com heeft laten weten was er geen wil om het te verkopen tegen die prijs, ondanks het aanbod. Dit staat ook in de algemene verkoopvoorwaarden van Bol.com in artikel 4 lid 2: "Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet." Oftewel; er hoeft niet verkocht te worden bij een kennelijke fout. In art. 35 BW staat echter: "Tegen hem die eens anders verklaring of gedraging, overeenkomstig de zin die hij daaraan onder gegeven omstandigheden redelijkerwijze mocht toekennen, heeft opgevat als een door die ander tot hem gerichte verklaring van een bepaalde strekking, kan geen beroep worden gedaan op het ontbreken van een met deze verklaring overeenstemmende wil." Dus als jij redelijkerwijze mocht verwachten dat de verkoper inderdaad het product wilde verkopen voor die prijs de verkoper niet mag zeggen: "oops foutje". Zoals je zelf zegt is dat niet het geval. Als iets bespottelijk goedkoop is mag je er van uit gaan dat het niet klopt. Dit bedoelt bol.com ook met de term "Kennelijk" in de algemene verkoopvoorwaarden. Het probleem is dus: wat is kennelijk? Mocht je er van uit gaan dat de verkoper dit echt voor deze prijs wilde verkopen? Of moest je weten dat dit te mooi was om waar te zijn? Het BW stelt hierin geen duidelijke grens, het laat beoordelingsvrijheid over aan de rechter. Zoals anderen hier ook al gezegd hebben is het inderdaad een ontzettend lage prijs en ik denk zelf niet dat er een rechter is die jouw kennis gelijk zal geven. Kortom, als het gelukt was was het mooi geweest, maar het staat hier bol.com vrij om niet te leveren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100