Wat betaald iemand vanuit België aan bankkosten als hij geld overmaakt naar een nederlandse bank?

Ik krijg bestellingen vanuit België en ik wil graag weten wat voor hun de (extra) kosten zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Wanneer een betaling aan het buitenland aan bepaalde voorwaarden voldoet, zijn de kosten gelijk aan die van een binnenlandse overboeking:

De betaling moet plaatsvinden binnen of tussen de 15 landen van de Europese Unie, inclusief hun overzeese gebiedsdelen.
Ook de volgende Europese landen vallen onder de regeling: Estland, Letland, Litouwen, Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië, Malta en Cyprus.
Het overboekingsbedrag moet in euro’s zijn gesteld.
De overboeking mag ten hoogste 50.000 euro bedragen.
In de betaalopdracht moeten de BIC (Bank Identifier Code) en IBAN (International Bank Account Number)van de begunstigde worden vermeld.
Bij de vraag over de kosten-toedeling moet u kiezen voor keuzemogelijkheid "gedeeld" of "shared".

Met behulp van de BIC en IBAN kan elke Europese bankinstelling eenvoudig controleren of een correct rekeningnummer werd gebruikt. Uw eigen BIC en IBAN worden overigens door uw bank op uw rekeningafschriften vermeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

IBAN-betalingen, binnen Europa, zijn in de meeste gevallen gratis.
11 jaar geleden
Ik heb onlangs een betaling gedaan naar een nederlandse rekening en heb daarbij geen extra kosten moeten betalen, wel IBAN nummer en BIC code vermeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankzij de euro en Europa is dat nu kosteloos.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boven de 25.000 euro per transactie zullen er bank kosten berekend worden. Er onder niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Officieel gezegd is een IBAN-betaling niet gratis maar worden de kosten berekend op basis van binnenlands betalingsverkeer. Dat kan, zeker voor zakelijke rekeningen, een aantal centen kosten, afhankelijk van land en bank maar deze eventuele kosten zullen dan zo tussen de 5 en 20 cent liggen. In ieder geval hetzelfde aan kosten als dit buitenlandse bedrijf een overboeking doet binnen diens eigen land. (Tariferingstarief binnenlands betalingsverkeer). Particulieren onderling zal doorgaans (vrijwel) geheel kosteloos zijn.