Hoe zit het met de garantie bij pixmania-pro.nl?

Ik lees op hun website dat ze standaart 1 jaar garantie leveren, waarbij je zelf 3/5 jaar garantie kunt bijkopen. Mijn grote vraag is nu, als ik een webshop open en pixmania-pro als leverancier gebruik, maar als een klant iets bij mij koopt lever ik dus ook 1 jaar garantie, ik heb op internet gelezen dat burgers recht hebben op meer garantie dat een jaar, hoe zit dit?

'Een apparaat dat u als consument koopt heeft een verwachte levensduur. Volgens de wet is
het zo dat u recht heeft op wettelijke garantie indien u als consument niet hoeft te
verwachten dat een bepaald mankement zich voordoet. Met andere woorden, het apparaat
of een onderdeel gaat, buiten uw schuld, kapot maar zou het langer moeten doen. Het
apparaat is dan non-conform zoals de wet dat noemt in artikel 7:17 van het Burgerlijk
Wetboek (“BW”).'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Wat je schrijft in je toelichting over de garantie voor wat betreft de consument t.o.v. de winkel waar die consument het product koopt, klopt precies. Dat houdt dus in, dat als jij een webwinkel begint (ongeacht of je nu bij pixmania gaat kopen of niet) je verplicht bent, je daaraan te houden. D.w.z. dat ook buiten de garantieperiode de consument recht heeft op een deugdelijk product, en dat jij verantwoordelijk bent, en niet je leverancier. Jij bent ook het aanspreekpunt voor de consument en niet pixmania.

Hoe jij dat met je leverancier, in de geval pixmania oplost, is iets totaal anders. De wet die d.m.v. een goede garantie, de consument beschermt, is niet van toepassing op webwinkels die spullen inkopen (om weer te verkopen) bij een leverancier. Dat kun je ook al snel zien, omdat de spullen ex btw worden geleverd.

Hoe het zit met de garantie tussen de webwinkel en pixmania is een kwestie van afspraken. Er staat iets op de site dat je garantie kunt bijkopen, maar als jij 100 fototoestellen bestelt, valt er natuurlijk goed te onderhandelen over een "gratis" extra garantie, en zelfs over de inkoopprijs. Dat is gewoon handel, en daar zijn geen wettelijke bepalingen voor. In theorie zou het zelfs mogelijk zijn, dat je voor een heel lage inkoopprijs, geen enkele garantie krijgt van pixmania.