Wanneer was er de allereerste webwinkel?

We willen graag weten wanneer het verkopen van producten via het internet is begonnen. Helaas kunnen we pas getallen vinden vanaf 2002. Heeft iemand misschien bronnen van voor 2002 of weet iemand misschien wanneer de allereerste webwinkel er eigenlijk was?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Het begin van online shopping was in 1994 de eerste online transactie: een cd van Sting.

weet niet welke webwinkel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een artikel gevonden met de geschiedenis van e-commerce. Best leuk om te lezen:
"In 1979 vindt Michael Aldrich online shopping uit. De Britse uitvinder ontwikkelt de voorganger van online shoppen door online transacties mogelijk te maken, business to business en business to consumer. In 1981 werd deze techniek voor het eerst echt toegepast door de Engelse reisorganisator Thomson Holidays, gebruikers konden online reizen boeken en betalen.

Een jaar later komt France Telecom met Minitel. Het wordt gezien als 's werelds meest succesvolle online service voor de ontwikkeling van het internet. Er konden treinreizen gereserveerd worden en online aankopen gedaan worden via Videotex, een online service die toegankelijk was via de telefoonverbinding.

In 1984 was de 72-jarige Jane Snowball de eerste online thuiswinkelaar. Voor haar aankoop gebrukte ze het Gateshead SIS/Tesco systeem. 6 jaar later, in 1990, ontwikkelde Tim Berners-Lee de eerste web browser op een NeXT computer en vond hiermee het World Wide Web uit. Het internet zoals wij het kennen was geboren. In 1991 hief de Amerikaanse National Science Foundation beperkingen op het commerciele gebruik van het internet op en maakte hiermee de weg vrij voor ecommerce.

Twee jaar later publiceerden J.H.Snider en Terra Siporyn het boek 'Future Shop: How New Technologies Will Change The Way We Shop and What We Buy". Het bleek een goede voorspeller van de toekomst van ecommerce.

1994 was een belangrijk jaar met veel eerste keren. Het SSL protocol werd ontwikkeld waardoor online shoppen beter beveiligd kon worden. Pizza Hut verkocht zijn eerste pizza online, de eerste online bank werd een feit, de eerste webwinkelsystemen voor retailers werden gebouwd en de allereerste spam emails werden verzonden.

De internet bubble begint vorm te krijgen in 1995 met steeds meer bedrijven die mee willen liften op de internet golf. Jeff Bezos start in dit jaar Amazon.com en eBay gaat van start als 'Auctionweb'. Postorderbedrijf Wehkamp start in ons land met het aanbieden van een deel van het assortiment in online veilingen. Twee jaar later, in 1997, wordt Dell het eerste bedrijf dat voor één miljoen dollar online verkopen behaalt."

Lees verder: http://www.webwinkelweblog.nl/algemeen/de-geschiedenis-van-ecommerce.html#ixzz1gV2e51RY'