wat is rood vlees en waarom is het niet goed voor je body?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
3.7K

Het beste antwoord

Al sinds de jaren negentig is er discussie over het gevaar van rood vlees, zoals biefstuk, karbonades en lamsbout. Van dergelijk vlees is volgens de samenstellers van het rapport steeds duidelijker geworden dat het de kans op darmkanker verhoogt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat is rood vlees eigenlijk?

Het is niet alleen rundvlees. Ook varkensvlees, kalfsvlees en lamsvlees vallen eronder. Het is een Engelse term waarmee alle vlees wordt bedoeld behalve kip, kalkoen en ander gevogelte, dat wordt aangeduid als wit vlees. Met rood vlees wordt dus geen vlees aangeduid dat kort is gebraden en daardoor vanbinnen roder is dan goed doorbakken vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Al sinds de jaren negentig is er discussie over het gevaar van rood vlees, zoals biefstuk, karbonades en lamsbout. Van dergelijk vlees is volgens de samenstellers van het rapport steeds duidelijker geworden dat het de kans op darmkanker verhoogt, met zo’n 30 procent bij een consumptie van 100 gram per dag. Vleeswaren lijken nog schadelijker dan rood vlees. Omgerekend naar 100 gram per dag zouden ze het risico met 70 procent verhogen.

Daarom oordeelt de stichting strenger over vleeswaren dan over rood vlees. Van die laatste categorie dienen we de consumptie te beperken tot 500 gram per week; vleeswaren zouden we volledig aan de kant moeten schuiven.

Dit harde oordeel behoeft enige nuancering, meent Sandra Bausch, epidemiologe en voedingskundige bij TNO. „In de jaren tachtig vonden onderzoekers van TNO en de Universiteit Maastricht ook in Nederland een verband tussen vleeswaren en darmkanker. Dit schreven zij toe aan kankerverwekkende nitrosamines in het vlees. Sindsdien zijn deze stoffen drastisch teruggedrongen, en na verloop van tijd bleek de verhoogde kans op darmkanker vrijwel geheel verdwenen.”

Mogelijk blijft er op den duur dus ook niets over van het risico dat het Wereld Kanker Onderzoek Fonds nu meldt; het zou een soort na-ijl-effect kunnen zijn uit de periode dat er nog op grote schaal nitrosamines in de vleeswaren zaten. Maar voor hetzelfde geld blijft het risico in stand. In dat geval is er volgens Bausch des te meer onderzoek nodig. Want een permanent risico zou betekenen dat er in vleeswaren, behalve nitrosamines, misschien andere schadelijke stoffen zitten waar we nog geen weet van hebben.

Samenvatting van het rapport in het Nederlands
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel mooi antwoord! +
Rood vlees eten is op zich niet ongezond. Je moet het alleen niet te vaak eten. Dan gaat de kans op darmkanker omhoog. Dan moet je gewoon afwisselen met kip of vis. Dus het kan wel, maar je moet wel gevarieerd blijven eten :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals gezegd is rund-, paarden-, lams- en varkensvlees rood vlees. Het tweede deel van je vraag vind ik wat moeilijker te beantwoorden. Er zijn wel vaker stemmen opgegaan over de schadelijkheid van rood vlees. Mogelijk dat nitrosaminen een rol gespeeld hebben.

Vorig jaar werd in een persbericht over het allergrootste onderzoek op dat gebied (Sinha R 2009) beweerd dat rood vlees gezondheidsproblemen veroorzaakt. Echter, dat onderzoek, oftewel de manier waarop de resultaten zijn geïnterpreteerd, rammelt nogal. Eigenlijk klopt er gewoon geen barst van.