heb mijne bazin geweigerd om haar haren te wassen.Ik ben er voor de klanten en niet voor haar.Is dit voldoende voor ontslag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je ontslagen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had je daar nog een goede reden voor (b.v. het was druk met klanten) of mag je haar gewoon niet?
Annswers
13 jaar geleden
Vroeg ze het op een vervelende manier waar de klanten bij waren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe vervelend zou je dat kúnnen vragen? Haarwassen is nou eenmaal niet bepaald een beladen onderwerp, en al helemaal niet in een kapperszaak.

Antwoorden (9)

Ik denk niet dat je meteen ontslagen kan worden voor zoiets,
Maar waarom weiger je dat, een baas van een kapsalon moet toch ook eens naar een kapper ? of heb je liever dat ze naar de concurrent gaat als ze wat wil.
Het is toch voor jou een compliment dat de baas wil dat jij het doet
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat aspect vergat ik nog in mijn antwoord. Het is een compliment dat ze haar haar aan jou toevertrouwt.
In de zin van de CAO is dit geen reden voor ontslag.
Maar het is niet een echt aardige actie van je.
In een zaak doe je wel eens iets voor elkaar. En ik heb van kapsters die ik ken wel begrepen, dat het heel gewoon is, om elkaars haar te doen.

Je hebt je er niet populair mee gemaakt. Ik zou ook niet weten hoe je het goed kunt maken. Misschien een bloemetje en aanbieden alsnog haar haar te doen. Zeg maar dat je je niet goed voelde of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Baas of geen baas, je zal haar net als de andere klanten moeten behandelen anders is het werk weigeren en dus reden tot ontslag. Wanneer de haren te vies zijn om aan te pakken is het waarschijnlijk wat anders. In ieder geval sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In werktijd het werk weigeren wat uw werkgeefster
opdraagt wat met uw werk te maken heeft, kan aanleiding geven tot het verkrijgen van ontslag.

Tenzij u met nadruk in uw arbeidsovereenkomst heeft laten vastleggen dat u geen........(zelf invullen) doet.

U had bv ook een opdracht kunnen krijgen om het kappersgereedschap te reinigen of extra te vegen.

Ik vermoed dat er al geruime tijd sprake is van een verstoorde arbeidsverhouding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, eerlijk gezegt vind ik het een beetje raar dat je haar haar niet wil wassen. Je werkt blijkbaar dus in een kapsalon, en zij is dus óók kapper, dus ze heeft ZEKER schoon haar, daarbij is ze je BAZIN én deelt zíj jou loon uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is werkweigering.

Je bent aangenomen als kapper. Zij geeft jou een opdracht binnen dat functieprofiel.
Of ze wel of niet betaald is jou zaak niet. Al laat ze de hele buurt gratis langs komen.

Voor werkweigering kan je ontslagen worden.
Bovendien vindt ik het persoonlijk een instelling van niks om dit te weigeren. Het slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw Bazin betaald je loon, en dus de uren die je werkt!
Mocht zij besluiten om zelf klant te zijn in haar eigen kapsalon, dan moet jij het zien als jouw klant!
Weiger je dit, dan is het ook daadwerkelijk werkweigeren!

Werkweigeren kan ontslag tot gevolg hebben, maar meestal word er een officiele waarschuwing gegeven als het de eerste keer is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ten eerste: ze kan toch wel zelf haar haren wassen? Of is ze gehandicapt? Ten tweede: doet ze dit op een moment dat er toch geen klant (voor jou) is?

Als dat zo is denk ik: iedereen moet BETALEN voor de kapper, dus waarom zij niet? Het enige dat ze dan zelf betaalt zijn de spullen die gebruikt worden (en stroom voor de föhn), maar dat is zeker niet het enige waar je voor betaalt als je naar de kapper gaat.

Als ze het doet terwijl er anders in haar plaats een klant was op dat moment (dus ze stuurt een klant die binnenkomt weg omdat er geen plek is omdat zij in een kappersstoel zit die anders vrij zou zijn, of ze belt er een af) dan betaalt ze op die manier dus wel.

Je bent aangenomen voor het wassen/knippen van klanten en zij is geen klant als ze niet betaalt.

Een rechter mag ook niet zijn eigen straf bepalen omdat hij/zij zelf rechter is. Als je bazin naar de kapper wil dan is het niet relevanter dan toeval dat ze zelf een kapperszaak heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is werkweigering, en ja, dat is al snel reden tot ontslag.

Wat bezielt je om zo'n normaal verzoek te weigeren? Het is toch je wérk om het haar van mensen te wassen? Waarom zou je je werk wel doen voor mensen die jou niet rechtstreeks betalen en datzelfde werk weigeren aan degene die werkelijk je loon betaalt? Dat is niet zo slim, hè?

In vrijwel iedere kapperszaak doen personeel en werkgever elkaars haar. Dat is niet meer dan normaal. Als je daar een probleem mee hebt, ga je het nog héél moeilijk krijgen in deze branche. Het is zoiets als in een broodjeszaak werken en je werkgever een broodje voor de lunch weigeren met het verhaal dat hij die maar bij de concurrent moet halen: belachelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die baas van de broodjeszaak betaalt alle spullen voor zijn broodje zelf. Net als de bazin van de kapperszaak met haar spullen. Echter de moeite voor dat broodje is veel en veel minder dan de moeite voor iemand's haren gratis te wassen. Dat is luxeverzorging waar je voor moet betalen. Die bazin krijgt dit gewoon gratis (als ze haar zin krijgt). Dat is niet zo netjes he, moreel gezien. Ik dacht dat jij van het principe was dat iedereen moet betalen voor luxeproducten, zonder uitzondering?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die moeite wordt in beide gevallen toch door de baas betaald. Het maakt voor degene die het uitvoert niet uit of er wel of niet betaald wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moreel gezien? Die bazin betáált gewoon voor de wasbeurt, ze betaalt namelijk haar personeel. Of denk je dat de vraagsteller daar werkt als vrijwilliger? Of de bazin het salaris betaalt voor het wassen van het haar van een klant of voor het wassen van haar eigen haar maakt niet uit. Het kán natuurlijk ook anders geregeld worden. Als er even geen klanten zijn, kan de werknemer ander werk krijgen dan puur werk voor klanten. Opruimen, schoonmaken, het haar van werkgever/collega's wassen. En voor die tijd betaald worden. Of, als dat zó slecht is, tja, dan niet. Geen werk, geen salaris. Is dat wat jou betreft een beter idee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat laatste klopt. Maar het maakt voor degene die gratis pakt waar anderen voor moeten betalen wel uit. Die pakt het namelijk gratis. Ander voorbeeld, waar jij het mee eens zou moeten zijn indien je niet hypocriet bent: Ik word vaak genoeg persoonlijk 'aangevallen' op het ontvangen van wajong. Nu even volgens jouw beredenering: als het geen verschil maakt voor de werknemer, maken dingen niet uit toch?
Voor de werkende mensen maakt het geen verschil of ik wajong krijg en zij dus minder dan 0,01 eurocent per maand moeten meebetalen aan mijn wajong, of dat ik geen wajong krijg. Als ik namelijk mijn wajong weiger, moeten zij die minder dan 0,01 eurocent alsnog betalen, alleen besteedt de overheid het dan anders. Wat ik duidelijk wil maken, is dat het mensen gaat om de morele kant van "gratis krijgen". Ik vind het dan trouwens moreel een stuk begrijpelijker dat een arbeidsongeschikte met een handicap 75% van het minimumloon krijgt, dan dat iemand die gewoon kan werken gratis naar de kapper mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn reactie sloeg natuurlijk op roqui. SuzyQ, volgens mij begrijp jij met jouw standpunten, best dat het verkeerd is om gratis te krijgen waar anderen voor moeten betalen, maar vind je dit gewoon een mierenneukkwestie. Mierenneuker of niet, wat de bazin doet is verkeerd. De werknemer is in dienst om van alles te doen in het belang van de klanten, maar niet om haar bazin te verwennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, waarom ben ik nou helemaal niet verbaasd dat het weer om *jou* gaat? Nogmaals, de bazin betaalt voor haar wasbeurt, en de werknemer doet het niet gratis. Dit heet nou werk voor loon. Misschien een heel vreemd concept, maar ik zal het uitleggen: de werknemer wordt aangenomen door de werkgever. De werknemer werkt voor de werkgever, en de werkgever betaalt in ruil daarvoor salaris. Mooi systeem toch? Er is dan ook geen sprake van dat de werkgever iets gratis krijgt. En ik heb je nooit aangevallen op het ontvangen van wajong, ik heb er wat van gezegd toen je bovenop het geld dat je al krijgt wilde dat de maatschappij ook nog jouw rijlessen zou betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, waarom ben ik nou helemaal niet verbaasd dat je direct vindt dat de hele kwestie om *mij* gaat, als ik met een persoonlijk voorbeeld duidelijk maak waar het in een vraagstuk als deze om gaat? Om of het moreel gezien netjes/acceptabel is. Waarom verbaasd het me *helemaal* niet dat je meteen het vraagstuk niet meer relevant vindt, en het voor jou meteen om mijn *illustratie ter vergelijking* gaat? Misschien omdat die 0,01 eurocent die jij moet betalen per persoon met wajong, een obsessie voor je is? Of geef je alleen maar graag antwoorden die overkomen *alsof* het een obsessie voor je is? De bazin betaalt *niet* voor haar wasbeurt, als zij hier geen klanten voor misloopt. De werknemer doet het *wel* gratis, aangezien het niet tot het werk behoort waarvoor zij is aangenomen, namelijk het verzorgen van het haar van klanten en te helpen de kapperszaak netjes houden, voor de klanten. Als de werkgever geen klant misloopt door de gratis wasbeurt, krijgt ze het wel degelijk zonder dat het haar iets extra kost. Hmmm, knaagt er wat aan je geweten SuzyQ, dat je het meteen op jezelf betrekt als ik zeg dat *mensen* mij *vaak* genoeg mij persoonlijk hebben 'aangevallen' op het ontvangen van Wajong? Leg eens uit waarom je je meteen aangesproken voelt? De hele *manier* waarop jij mij persoonlijk 'te lijf' ging bij die vraag over rijlessen, die ik al lang vergeten was, was persoonlijk, in tegenstelling tot mijn vraag. Verwarring bij jou komt niet door mij, ik heb nergens bij die vraag verzonnen dat ik de vraag stelde vanuit wensen of verlangens. Ik heb namelijk een ziekte waardoor ik niets kan wensen/verlangen. Nee, voor die ziekte krijg ik er geen geld bovenop. Ik krijg die ziekte bovenop de rest, voor die rest krijg ik wajong.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn excuses voor de grammaticale fouten, mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We zijn het meer met elkaar eens dan je denkt, SuzyQ. We vinden allebei dat mensen geen luxe gratis mogen krijgen (als dat niet nodig is). Het *laten* wassen van je haar is behoorlijke luxe (en voor iemand met een eigen zaak behoorlijk onnodig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ja, je bent heel zielig, dat weten we nu wel. Je hebt ook een heel wonderlijke notie van 'gratis'. En van 'werk' ook trouwens. Jouw 'illustraties' zijn enorme lappen tekst over jouw aanspraak op wajong. In een reactie die uitgebreid ingaat op de kwestie in deze vraag (hoort het wassen van het haar van de bazin gewoon bij het werk van een kapper) wijd ik drie hele regels aan jouw lappen tekst over jezelf, en dan heb ik een obsessie? Sure, whatever floats your boat, als jij je beter voelt als je dat denkt, moet je dat vooral doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is eerste deel van deze laatste reactie van jou is beledigend. Ik kan me het moment niet herinneren, dat ik überhaupt wat heb gevoeld, laat staan dat ik me zielig heb gevoeld. Ik denk dat dat een emotie is die alleen mensen zoals jij kennen. Mensen die het vreselijk vinden dat ze moet werken voor hun geld, ipv dankbaar te zijn dat je geestelijk en lichamelijk in orde bent. Mensen die geestelijk of lichamelijk niet in orde zijn, leren dat "problemen" als geen zin om te werken, luxeproblemen zijn, de categorie problemen die alleen mensen als SuzyQ serieus nemen. Mijn voorbeelden/illustraties zijn inderdaad uitgebreid, ik doe mijn best om antwoorden begrijpelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. Je hebt geen obsessie omdat je een paar zinnen aan mij wijdt in je reactie op deze vraag, je hebt een obsessie omdat je bij *iedereen* die een vraag stelt over een uitkering, meteen in de aanval schiet om die minder dan 0,01 eurocent van je te verdedigen. Hou daar toch eens mee op, je kunt hem niet beschermen, die minder dan 0,01 cent moet je gewoon betalen, of je het nou leuk vindt of niet. Bevalt het je niet, dan emigreer je maar. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is = Het
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
moet = moeten Maar SuzyQ, ging je niet in op de hieronder herhaalde reactie van mij, omdat je er niets tegenin kon brengen, of heb je het gewoon over het hoofd gezien? : We zijn het meer met elkaar eens dan je denkt, SuzyQ. We vinden allebei dat mensen geen luxe gratis mogen krijgen (als dat niet nodig is). Het *laten* wassen van je haar is behoorlijke luxe (en voor iemand met een eigen zaak behoorlijk onnodig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gáán we weer. Ik ben heel blij om te werken voor mijn geld, en ik ben heel blij met mijn gezondheid. Ik weet héél goed hoe het is om die gezondheid niet te hebben en daardoor beperkt te zijn in wat je wel en niet kan. Ik ben juist daarom het type niet om mijn hand op te houden als dat niet nodig is, ik ben er veel te gelukkig mee dat ik mezelf kan bedruipen. Ik vind het ook een groot goed dat we voorzieningen hebben voor mensen die niet kunnen werken. Juist daarom ben ik kritisch als mensen duidelijk een uitkering willen terwijl ze wél kunnen werken. Daar zou je het mee eens moeten zijn: door de mensen die aanspraak maken op een uitkering die ze niet nodig hebben, is de spoeling dunner voor de mensen die het wél nodig hebben. Hetzelfde geldt voor extra geld claimen voor dingen die niet noodzakelijk zijn. We kunnen het geld van belastingen nou eenmaal maar één keer uitgeven. Maar dit kan ik natuurlijk 1001 keer zeggen, jij voelt je duidelijk veel te happy bij het idee dat je om mij heen hebt opgebouwd. Geen idee waarom jij het zo fijn vindt om zo over me te denken, maar nogmaals: whatever floats your boat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Traumaties, we zijn het helemaal niet eens. Ik ging er niet meer op in omdat ik duidelijk tegen een muur aanpraat. Maar omdat je erom vraagt: Het is simpelweg niet waar dat de bazin iets gratis krijgt. Ze betáált haar personeel om te werken. Dat werk houdt o.a. het wassen van haar in. Jij hebt een bijzonder scheef beeld van werk als je denkt dat dat alleen het haar van betalende klanten mag zijn en dat het anders niet onder de werkomschrijving van een kapster valt. Het zou wat anders zijn als ze haar personeel opdracht gaf om bij haar thuis een nieuwe badkamer in te bouwen, dát hoort niet bij het werk in een kapsalon. Het wassen van haar, of dat nu het haar van een klant of van de bazin is, wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SuzyQ, je snapt het punt niet: de bazin betaalt deze werknemer om het haar van klanten te wassen/knippen/enz., met als doel (van de bazin) dat ze hier ook zelf aan verdient. DAAR betaalt ze voor. Weet je wat ze kan doen met het geld dat ze verdient met haar zaak? Naar de kapper gaan, tegen betaling, net als iedereen met een eigen zaak moet betalen als hij of zij naar de kapper gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, jij snapt mijn punt niet. Ik begrijp dat jij denkt dat het wassen van het haar van de bazin niet valt onder het werk van de werknemer. Dat ben ik niet met je eens. Het is ook heel ongebruikelijk om een werkomschrijving zó strak te nemen. Dat jij vindt dat die werkgever genoeg verdient (hoe weet je dat eigenlijk? Een eigen zaak is vaak echt geen vetpot.)om een andere kapper te betalen, dát doet er nou juist niet toe. Al was die bazin de rijkste vrouw ter wereld, ze betaalt haar werknemer gewoon om haar te wassen. Van klanten, van collega's, van de werkgever, dat maakt niet uit. De eigenaar van een zaak kan gewoon gebruik maken van de diensten/producten van de eigen zaak. Dát is net zoals iedereen met een eigen zaak!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien strookt mijn oordeel niet met de formele regels voor een werknemer in een kapperszaak. Net als dat vaak jouw oordeel niet strookt met de formele regels. Dus jij lijkt me niet de aangewezen persoon om dat als argument te gebruiken. Ik vind dat de werkgever genoeg verdient, omdat ze kan werken. Niet omdat ze een eigen zaak heeft. Weet je wat we ook helemaal niet weten? Of het überhaupt tijdens werktijd was dat haar bazin dit vroeg, en zo ja, of de vraagsteller niet gewoon bezig was met de klanten. En los van alles he... is het niet gewoon ontzettend verwend om je haar te laten wassen door iemand anders, alleen maar "omdat het toch gratis kan"?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat doet het ertoe of jij het verwend vindt? Of hoeveel de werkgever verdient, of dit nu is door de eigen zaak of door überhaupt te werken? En wat betreft bezig zijn met klanten: het is nog altijd de werkgever die de werkzaamheden bepaald, niet de werknemer. Niet dat ik denk dat de eigenaar van een kapperszaak zo dom is om betalende klanten te laten wachten. Wat betreft de formele regels: is het echt zo vreselijk raar in jouw ogen als de werknemer het werk doet waar hij/zij voor betaald wordt? (Nogmaals: betááld wordt, hier is niets gratis aan.) Ik verbaas me echt steeds meer over jouw wereldbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij geeft voortdurend je mening die er niet toe doet. Inclusief foute conclusies. Dus ook op dit punt ben jij niet de persoon om er anderen op te wijzen. Bovendien lijkt het wel alsof in jouw wereldbeeld de werknemer de werkgever dankbaar moet zijn voor het feit dat die hem of haar betaalt. De werkgever verdient meer aan het werk waar hij/zij anderen toe zet, dan die mensen die het werk doen zelf. Denk daar eens aan. Wat voor werk doe jij eigenlijk, dat je er zo kokketeert? Het moet wel iets heel inspannends zijn, stratenmaker ofzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@traumatisch: ik ben blij met mijn werk, inderdaad. Maar kokketteren? Jij begint erover, ik zet alleen (alweer) dat rare beeld van je recht dat ik jaloers zou zijn op jouw ziekte of het vreselijk zou vinden om te werken. Jij zou toch ook liever niet ziek zijn en wel werken voor je geld? Anders zou je er niet de hele tijd op hameren hoe erg jouw lot is. Ik begrijp echt jouw probleem niet: eerst ben ik volgens jou niet dankbaar genoeg dat ik gezond genoeg ben om te werken, maar als dat niet waar blijkt te zijn roep je weer dat ik kokketteer. Make up your mind, het kan niet allebei. En wat betreft die dankbaarheid: de werkgever en werknemer hebben gewoon een zakelijke deal. Ze ruilen werk en geld. Heel simpel. En het werk waar het hier om gaat is gewoon onderdeel van die deal. De werknemer wordt nou eenmaal betaald om te werken, niet om uit zijn/haar neus te vreten. Net zoals de werknemer werkt om betaald te krijgen en niet uit liefdadigheid. Ik snapt echt niet waarom dat hele concept blijkbaar zo'n drama voor je is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En zo hebben zowel Traumaties (traumatisch) en SuzyQ meerdere keren hun ideeën gegeven hoe ze erover denken....
Denk niet dat jullie hier 'nader tot elkaar' gaan komen.
Hoop dat Gast wel iets heeft aan de antwoorden en eruit haalt wat voor haar (of hem) van toepassing is.