is wassen op 30graden voldoende om bacterien ook nog 'redelijk' te doden? of is je was dan gewoon nog vuil?

soms heb ik weleens blousjes of dingetjes die maar op 30graden kunnen terwijl ze wel redelijk vies zijn omdat ik dan weer op de verzorgboederij ben geweest...vind 30graden dan zo weinig of zijn hiermee de bacterien ook wel gedood?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
8.7K

Antwoorden (7)

Je hoeft bacteriën niet te doden, gewoon wassen tot het er schoon uitziet en ruikt, is voldoende.
Dus bereik je dat met 30 graden dan is het goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loenie, stoffen die je op lagere temperaturen kan wassen zijn anders van structuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wordt een beetje 'ziekjes' van die overdreven angst voor bacteriën die er schijnt te heersen, ons alle aangepraat door de reclame en media.
We zijn prima in staat om ons tegen bacteriën te weren, sterker nog we hebben ze nodig.
Het overdreven doden van bacteriën zorgt voor veel meer problemen.
De MSRA bacterie , die jij noemt is enkel en alleen zo sterk geworden omdat wij die bacterie contant hebben willen doden, dit maakt bacteriën sterker, ze worden resistent voor alle middeltjes die wij kunnen bedenken en dán kunnen ze een probleem worden.
MRSA is enkel een probleem voor mensen met een zwakke gezondheid/sterk verminderde weerstand, dus mensen die in een ziekenhuis liggen.
Voor iedereen met een normale weerstand is de MRSA volkome onschadelijk, dat blijkt wel want in jouw antwoord staat dat de helft van de mensen deze bacterie bij zich draagt, niets mis mee, hiermee verhogen we onze weerstand, zodat we niet van elke bacterie ziek worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bacterien zijn je vrienden! Maar het is wel goed om je witte was af en toe goed heet te wassen, dan is bovendien je wasmachine ook weer eens goed schoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we even vaststellen, dat ook niet alle bacteriën slecht voor je zijn.
Nee 30 graden is niet voldoende om bacteriën te doden.

Vanaf 60 graden gaan een groot deel van de huis-tuin-en keukenbacteriën dood. Maar beter is (als het kan) om op 70-80 of zelfs 95 graden te wassen.

Hier een citaat van kennislink:

Doordat we minder heet wassen wordt onze was niet alleen minder schoon – en moeten we dus vaker wassen – maar is ook de hygiëne achteruit gegaan. Een studie van onder andere SOHIT toonde aan dat wassen op 40°C weinig bacteriën verwijdert maar deze wel verspreidt over de rest van de was. De Staphylococcus aureus bacterie (waartoe de ziekenhuisbacterie MRSA behoort en die bij de helft van de mensen in de neus zit) gaat pas dood na een kwartier wassen op 60°C. "Je zult er doorgaans niet ziek van worden maar als je het wasgoed laat liggen gaat het wel stinken, waarschuwt Terpstra. “Het is aangetoond dat we minder hygiënisch wassen dan twintig jaar geleden.”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bepaalde kleren moet je gewoon zelfs op 60 graden wassen..
ik was onder 60 graden altijd:

1: witte was
2: onderbroeken
3: sokken
4: handdoeken

ik was onder 40 altijd:

1: dekbed overtrek
2: slopen

wat het beste onder 30 graden te wassen is:

1: t shirts (behalve witte, want gele plekken bij je oksels is ook niet alles)
2: broeken (tenzij er echt vuile plekken opzitten)
3: truien e.d.
4: knuffeldieren
5: kussens
6: dekbedden
7: overige shizzle
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Me beddengoed was ik lekker nog op 60 graden en ook me handdoeken en zo. Dus wat kan. Als het alleen op 30 graden gewassen mag worden en er zitten vlekken in gebruik ik Vanish (was als beste getest in het consumentenprogramma Kassa , zelf boven ossegalzeep wat ik niet verwacht had)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem geen risico´s was alles op éen zo´n hoog mogelijk temperatuur, om infecties te voorkomen, vooral bij ouderen met een geringe afweer.

Toegevoegd na 6 minuten:
Je schrijft verzorgboerderij, dan zal ik om risico´s te vermijden alleen kleding aantrekken die op minimaal 60 gewassen kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus voor die toevoeging: +
Bij kleding die jij beschrijft zou ik normaal gesproken de machine op 30 graden zetten. Maar wanneer je spreekt over de boerderij en redelijk vieze kleding, zou ik gaan voor 40 graden en smeer de plekken die redelijk vies zijn geworden in met het wasmiddel. Dan gaat het zeker uit en word het goed schoon. De wasmachine hoeft echt niet op 60 graden.. Helemaal bacterie vrij word je kleding niet en bij bloesjes is 60graden vaak niet iets te warm. Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cassie07: Als jij op een boerderij gaat werken of ander vuil werk gaat doen, draag dan kleding die tegen heet wassen kan, en niet van die delicate bloesjes enzo

Stevige katoenen t-shirts en spijkerbroeken kunnen goed tegen heet wassen.