Het het typisch westers om op hakken te lopen?

Hier in "het westen" lopen we op hakken - althans, vrouwen in de leeftijd van ruwweg 12 tot 60 jaar.

Is dat een typisch westers verschijnsel, of zijn/waren er ook andere culturen waar vrouwen op hakken lopen/liepen?

13 jaar geleden
in: Mode

Het beste antwoord

Historische bronnen geven wel het bestaan van schoenen met plateauzolen aan in allerlei verschillende culturen en voor mannen en vrouwen, maar dat is dan meer omdat mensen 10 cm. diep door de rotzooi moesten waden in oude steden of zompige gebieden.
In onderstaande bron zie je b.v. de Koreaanse steltschoen en de Syrische steltsandaal.
Maar hoge hakken voor vrouwen omdat het mooi zou zijn, dat lijkt me een typisch westers verschijnsel.

Ik ken trouwens heel veel vrouwen (inclusief mezelf) die niet bij 'we' horen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
hoor ik ook niet bij

Andere antwoorden (1)

Het dragen van hakken heeft met welvaart en cultuur te maken. In derdewereldlanden zijn wegen vaak niet meer dan een zandweggetje en daarop lopen valt niet mee met hakken.
Trouwens, ook vrouwen van 90 lopen soms nog op hakken, zij het dan niet meer van die hele hoge. :))