waarom dragen strenggelovige vrouwen/meisjes altijd een rok?

ik kom regelmatig langs een strenggereformeerde school en het valt mij op dat alle meisjes daar rokken dragen. Waarom is dat gebruikelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
56.5K

Het beste antwoord

Vroeger ging ik naar de zwaar gereformeerde kerk en daar mocht je dus inderdaad geen broek dragen als vrouw en meisje.

Toen ik in de bijbel een tekst tegenkwam als; jozef kreeg een veelvuldig geverfde rok . die kreeg hij van zijn vader

, toen heb ik de dominee bij mij thuis gevraagd om uitleg, ik praat nu over het jaar 1976 .

ik kon het maar niet begrijpen waarom een meisje geen broek aan kon en zeker niet met de winter
zelfs geen broekrok, het enige verschil met een broekrok en rok is de naad

De dominee gaf als antwoord ; een vrouw mag geen mannenkleren aan en een broek is mannenkleding punt uit

Maar ik vroeg hem ; wie bepaald wat vrouwelijk is en wat mannelijk want in de oosterse landen dragen de mannen allemaal lange gewaden en in indonesie dragen de mannen ook een soort van wikkelrok en in ierland dragen de mannen als traditionele kleding een schotse rok.

Er viel niet met hem te discusseren en volgens mij kan je het antwoord ook niet in de bijbel vinden

adam en eva liepen naakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (10)

Om het onderscheid met mannen te maken. Een broek wordt in dat soort gemeenschappen als onzedelijk gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dat symbool staat voor de vrouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat hun vinden dat broeken voor mannen zijn, en rokken voor vrouwen, dit komt ook door de geschiedenis, vroeger in de tijd van jezus, droegen vrouwen altijd een rok
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hartoghjacoline
een jaar geleden
mannen ook
Omdat in de bijbel een verbod op travestie staat (Deuteronomium 22). In onze maatschappij wordt een rok of jurk nog steeds gezien als vrouwenkleding, maar een broek werd ook ooit gezien als mannenkleding.

In gereformeerde kringen wordt een broek nog steeds gezien als mannenkleding, waar een vrouw dus niet in mag lopen. Dat zou hun god namelijk een gruwel zijn, al begrijp ik ook niet zo goed dat die kerel niets beters te doen heeft dan daarop te letten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed, begrijp ik van die kerels ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat begrijp je van 'die kerels' niet? Dat ze vrouwenkleren dragen?
Ik weet wel waarom ze vinden dat dat moet: ze vinden dat dat in de bijbel staat, nl. dat een vrouw zich niet als een man mag kleden. Wonderlijk dat de gereformeerde mannen dan geen jurk dragen vind ik. In de tijd dat de evangeliën werden geschreven droegen alle mannen namelijk jurken, zoiets als een imam tegenwoordig nog doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op deze streng gereformeerde school geldt de regel dat vrouwen zich met hun kleding moeten onderscheiden van mannen – zowel in de school als langs Gods wegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft ook iets te maken met de 'orde van de dingen' God schiep een man en een vrouw als twee verschillende vormen van mens-zijn. Die bedoeling erkent men als het ware door dat te benadrukken in de kleding. Daarbij is er ook een soort mystieke verhouding waarom man en vrouw als duidelijk verschillend worden gezien. In de bijbel staat dat Christus het hoofd van alle gelovige is als de Meester en beschermer (die zijn leven gaf voor de gelovigen) Het huwelijk (en dus de verhouding man/vrouw) is hier een voorbeeld van. Het nadrukkelijk erkennen van het verschil tussen man en vrouw is gelijk aan het erkennen van Christus als hoofd van de gelovigen. daar komen ook de hoeden in de kerk vandaan. Het is deels symbolisch. Maar het zegt in sommige kringen ook heel veel als je die symboliek loslaat. Doorgaans wil men dan de eenheid niet breken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezus was toch ook geen vrouw, die droeg een soort jurk.
zou je bijna zeggen dat alle strenggelovige mannen een rok/jurk zouden moeten dragen. beetje vaag dus.

maar misschien heeft het met de makkelijk bij het voortplanten te maken, dat is soms bij de konijnen af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben zelf ook gelovig. het is netjes!
maar ik draag ook heus wel spijkerbroeken..naar school en thuis enzo....

gr

Toegevoegd na 1 minuut:
het laat alleen maar zien dat je netjes gekleed gaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan is de vraag: wat is er inherent niet-netjes aan een broek? Een man kan er netjes uitzien als hij een pantalon draagt, ziet een vrouw er met een pantalon minder netjes uit?
Persoonlijk denk ik dat het meer met een ingebakken of opgelegde gewoonte te maken heeft. Dat een vrouw er in een rok verzorgder uit ziet is per persoon nogal verschillend. Een vrouw kan er in een broek soms veel netter uitzien dan in een rok.