Hoe kan ik mijn nieuwe sandalen een beetje oprekken?

Ik heb vorig jaar mooie sandalen gekocht, maar ik doe ze bijna nooit aan, omdat ze een beetje knellen bij de tenen, vooral bij de kleine teen.
Zeker als het warm weer is en mijn voeten wat opzetten, knellen ze. Hoe kan ik zorgen dat ze wat opgerekt worden? Kan ik dat zelf doen of moet ik naar een schoenmaker? Wie heeft tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
25.6K

Het beste antwoord

Bovenstaand antwoord werkt heel goed en dat kan ook met sandalen zo je vraagt in je reactie.

Onder de kraan, goed nat maken zodat het leer helemaal nat is, aantrekken en niet eerder uit voordát het geheel droog is en dat gaat wel lukken met dit weer!

Succes!

Toegevoegd na 42 seconden:
Ik was te traag, bedoel het antwoord van Loenie!

Toegevoegd na 1 minuut:
Fout! Antwoord van Khepput
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Probeer het eens met schoenspanners, van die houten klompen met een veermechanisme. Je kan ook bij de schoenmaker stretchspray kopen. Inspuiten en aantrekken en je schoen vormt zich naar je voet. Oprekken bij de schoenmaker kan ook, is niet duur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij dichte schoenen of laarzen doe je natte kranten erin. Maar of dat ook bij je sandalen lukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat heb ik me ook afgevraagd. Iemand ervaring?
Onlangs nog Zweedse klompen gekocht die scheef aan mijn voeten hingen omdat ze wat te krap zaten; een half uurtje in een teiltje lauw water en daarna mijn voeten erin. Daarna zaten ze uitstekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien de sandalen van leer zijn, kun je ze natmaken , een lege fles met de hals er in steken en stevig aandrukken zodat de sandaal wat oprekt, en dan laten drogen met de fles erin.
Maar indien het kunststof is, zal het moeilijker kunnen worden, omdat het "leer"dan misschien kan scheuren of beschadigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vul 2 plastic zakken met water, knoop goed dicht en duw ze goed klem op de plaats waar de schoenen klemmen. Zet nu de schoenen in de vriezer. Doordat water uitzet bij bevriezing rekken je schoenen uit.
Ook kun je bij een goede schoenenzaak stretchspray van het merk Collonil kopen. Opspuiten, sandalen aan en de spray maakt het leer iets rekbaar. Misschien helpt het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je hierboven kan lezen kan je het zelf doen maar ik zou willen adviseren om dit bij de schoenmaker te laten doen. Sneller en met direct het gewenste effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja? Heb je daar ervaring mee? Kan ik ze dan ook meteen weer meenemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt aan de drukte bij de schoenmaker natuurlijk maar het gaat zo snel dat dit meestal wel lukt.
Ook al zo veel schoenen gekocht met het idee ze wel in te lopen, en ze vervolgens nooit meer aan te doen omdat ze toch echt te strak waren? Dames, dit is dé redder in nood! neem een paar dikke, katoenen sokken en maak deze met heet water een beetje vochtig. Trek ze vervolgens aan en stap in je schoenen. Het is een half uurtje piepen, maar het werkt echt! draag ze totdat de sokken droog zijn en probeer zo veel mogelijk te lopen(bijv. tijdens het poetsen ;)). Daarna zitten je schoenen als gegoten, gegarandeerd!

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit kun je ook nog proberen:

Gooi de schoenen in een bak water en 24 uur onder water laten staan. Dan aantrekken met dikke sokken. Regelmatig sokken wisselen en je krijgt schoenen die als pantoffels om je voet passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort en goed..zorg ervoor dat je schoenen kletsnat zijn en doe dan die kletsnatte schoenen aan als je gaat wandelen.

Ze vormen zich zo hemaal naar je voeten en ze zitten daarna perfect.

Succes hoor!

Gr. Ton