Wat is de functie van het lusje op de achterkant van sommige overhemden?

Op sommige herenhemden zie je op de rug een lusje. Waar dient dit voor? Ik heb tot nu toe al verschillende verhalen gehoord. Maar waar is het eigenlijk voor bedoeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
6.5K

Het beste antwoord

Door het lusje blijft het overhemd mooier op het hangertje hangen, dan gaat de kraag/boord niet naar beneden hangen. Je doet dan eerst het lusje door de beugel die over de stang in de kast hangt en dan doe je de schouders over de horizontale kunststof- of houten houder die onder de meestal metalen beugel zit.

Toegevoegd na 7 minuten:
Sorry, ik dacht dat je het lusje in de kraag bedoelde, zie net dat het op de rug zit. Het zit nooit bij een gekleed overhemd, maar wel soms op een sportief overhemd. Ik denk dat het gewoon een decoratie is om er een sportief uiterlijk mee te geven. Een sportief overhemd mag uit de plooi zijn en je kunt hem er dus ook eraan ophangen als je hem even uitdoet of er voor een sportieve 'look'mee uit te dragen door er je wijsvinger doorheen te doen en het hemd nonchalant over je schouder te dragen als het warm is bijv.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

daar kan de man zijn hemd aan ophangen!
in plaats van over de stoel te hangen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Maar - daar krijg je toch rare vouwen van? En als je het vaak doet, gaat het overhemd toch op een heel rare manier lubberen, omdat er altijd op een rare manier aan wordt getrokken? Ik zou een overhemd nooit aan dat lusje durven ophangen!
Cryofiel
13 jaar geleden
Min is niet van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn man hangt zn hemden er ook aan op!
dus ik begrijp weer de minnen niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo, nu heb je ook een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)
Ik hang de overhemden er mee op. Altijd gedacht dat het daarvoor was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kun je je overhemd handig aan de kapstok hangen zonder dat je daarvoor een kleerhangertje nodig hebt. Dit is b.v. handig als je het wil luchten of als je er een t-shirtje onder draagt en het te warm krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Een puntig haakje in de kraag - dat ziet er niet uit als je het overhemd daarna weer aantrekt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
valt mee dat je nog geen min hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, die min komt nog wel. Die van jou was trouwens ook niet van mij. Ik min alleen als een antwoord echt aantoonbaar fout is ;-)
Je zou je overhemd eraan op kunnen hangen maar volgens mij is dat lusje gewoon voor de sier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je je overhemd uit trekt omdat je het te warm krijgt dan kun je hem zo over je schouder slaan met je vinger door de lus en dan lekker in het t shirt rond lopen. zo ,n ontwerper vond dat kennelijk de mannelijkste manier van mee nemen,zie maar eens hoe mannelijke modellen dat doen tijdens een catwalk show op fashion tv Maar uiteraard kan het lusje ook dienen om je overhemd op te hangen zoals we het hier thuis doen. En das ook iets meer voorkomend dan de loop manier,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is voor het mooi!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lusje dient ervoor om de oog van de hanger erdoor te halen voordat je hem in de kast hangt
zo blijft het overhemd beter op de hanger zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van het merk GANT:

HET 'LOCKER'-LUSJE

Het klopt: wij waren de eersten die met het 'locker'-lusje kwamen. Dit lusje aan de achterkant van de kraag is oorspronkelijk bedacht om shirts kreukvrij te houden in de lockers op de universiteit. Later is het lusje binnen de Ivy League zelfs een rol gaan spelen bij het daten: jongens haalden het van hun shirt af zodra ze vaste verkering hadden (en de meisjes droegen de sjaals van hun vriendje).